2013 2014/XI SRPEN DIVADELNÍ MĚSÍČNÍK
vydává Divadlo na Vinohradech

ČERVENEC

SRPEN

ČERVENEC

SRPEN

NA JEVIŠTI
Rod Haussmanů

Sága rodu, drama rodiny. Podtitul, který věnčí netrpělivě očekávanou premiéru Rodu Glembayů, mohl by zároveň zaštiťovat jednu ze základních dramaturgických linií našeho divadla, která se zaměřuje na podoby a hodnoty instituce zvané „rodina“ – jejíž obraz navíc vždy odráží situaci celé společnosti. Jedním z „rodů“, který od února tohoto roku s úspěchem obývá jeviště Divadla na Vinohradech, jsou i Haussmanové. Třebaže je Stephen Beresford, objev současné britské dramatiky, obdařil tímto honosně znějícím jménem (člověk by je možná hledal v encyklopedii po boku Rothschildů), dozvídáme se, že vlastnili rodinný obchod v Bristolu, ve kterém prodávali garnýže. Výlučnost Haussmanů, jimž nyní vládne „věčná hippiesačka“ Judy Haussmanová (skvělá Daniela Kolářová), není tedy nikdy taková, abychom se k nim nemohli vztahovat se zkušenostmi z vlastní rodiny. Za základní metaforu hry slouží Beresfordovi zaneřáděná rodinná vila (de facto art deco proměněné na squat), kterou je třeba vyčistit stejně jako vztahy mezi členy rodiny. Očista – umocněná ještě přítomností bazénu – má ve světě nekonečného rodinného tripu plného alkoholu ještě jeden zcela konkrétní význam. Aby se mohla nejužší rodina smířit, musí v jeden okamžik (doslovně i přeneseně) vystřízlivět a podívat se na svou přítomnost (v níž se v dobrém dramatu vždy protíná minulost s budoucností) s čistou hlavou. Ačkoliv se to v této hořké, a přitom navýsost zábavné hře jenom hemží nevěrami vůči jiným lidem (vůči partnerům, vůči dětem), jednu věrnost Judy Haussmanové upřít nelze. Judy Haussmanová zůstala po celý život věrná sama sobě. Nikdy nezradila své ideály, a přitom nezapomněla stárnout. Stále poslouchá Boba Dylana, aniž by podstoupila lifting obličeje. V tom je její postava skutečně veliká a hrdinská.

Nebývá zvykem, aby dramatik debutoval v Národním divadle, navíc v sále pro 890 diváků (tj. ještě o 250 míst víc, než má naše divadlo). Přesto je to právě „pohádkový“ případ Stephena Beresforda, jehož prvotinu Poslední z Haussmanů uvedlo v závěru sezony 2011/2012 Národní divadlo v Londýně ve světové premiéře. O tu českou se pak před půl rokem zasloužilo Divadlo na Vinohradech, samozřejmě s vynikajícím hereckým obsazením (Ondřej Brousek, Simona Postlerová, Svatopluk Skopal). Přijďte se také vy podívat, v čem spočívá přitažlivost této znamenité tragikomedie.

 

–mil–

Stephen Beresford:Režie:Česká premiéra: Poslední z HaussmanůPetr Kracik21. 2. 2014