2013 2014/X ČERVEN DIVADELNÍ MĚSÍČNÍK
vydává Divadlo na Vinohradech

ČERVENEC

SRPEN

ČERVENEC

SRPEN

ČERVEN

PROSINEC

﷯
šéf jevištní techniky Divadla na Vinohradech – nejen o tom, co se o prázdninách změní na jevišti a v zákulisí…

K čemu se využije čas letních prázdnin v Divadle na Vinohradech?

Divadelní prázdniny poznají v divadle asi jen diváci. Během roku je totiž jediným dnem, kdy se v divadle nehraje, neděle. (A to ještě jenom někdy, protože nedělní večery patří často pronájmům pro mimodivadelní sváteční akce.) Zbývajícím termínem vhodným na opravy jevištní techniky, kromě nečekaných mimořádných havárií, jsou tedy právě oba letní měsíce.

Jaké kontroly a opravy jsou na řadě letos? A všimnou si jich diváci na začátku sezony v září na první pohled?

Budeme opravovat aretační brzdy jevištních tahů a čeká nás i výměna ručních lan. To je pro bezpečnost všech herců v tuhle chvíli asi to nejdůležitější. Plánujeme také opravu nosného závitového šroubu pohybového ústrojí výtahu kulis, protože to je jediná „přístupová“ cesta dekorací a kulis na jeviště, a jako každý rok zkontrolujeme všechny zvedací stoly jeviště. Možná je to pro čtenáře příliš složité, ale někteří členové Klubu DnV už naši techniku v zákulisí při prohlídce divadla poznali na vlastní oči a dalším zájemcům ji samozřejmě rádi ukážeme. Nic z toho, na čem budeme o prázdninách pracovat, diváci na první pohled neuvidí, ale čeho si jistě všimnou, to jsou zvýrazněná zlacení a barvy na portálech, na místech, kde se používají kulisy, nebo nově natřená podlaha jeviště.

Máte vůbec čas na vlastní dovolenou?

Velmi rád bych si v tom pracovním harmonogramu našel čas a vyrazil na týden na horském kole, ale těžko se mi letní dovolená plánuje. Přes všechny problémy, které divadelní technika občas přináší, je to zároveň můj koníček, práce velmi pestrobarevná, stále jiná a velmi zajímavá. Vždyť kdo se dnes potká s takovým unikátem, jako jsou zmiňované jevištní stoly, vyrobené v plzeňské Škodovce v roce 1926 a dodnes – proti moderní hydraulice – velmi rychle opravitelné?

Způsobila „jevištní technika“ v poslední době při představení nějakou vtipnou situaci?

Veselé historky se z jakéhokoliv zaváhání techniky stanou až opakovaným vyprávěním. Ve chvíli, kdy se na jevišti něco stane, není na smích čas. Představte si, kdyby nám třeba v Hašlerovi… přestaly fungovat jezdicí pásy, které si vymyslel scénograf Jan Dušek… K tomu, aby se Otakar Brousek ml. pěkně zapotil v roli gestapáka, stačilo jen to, že jsme jednou nechtěně obrátili stůl, a šuplík s dokumenty, které měl vytáhnout a vzít do ruky, byl najednou na druhé straně! Herec má totiž pokaždé svou roli pevně spojenou s tím, jak jsou rekvizity a dekorace na jevišti postavené.