Co byste napsala do textu inzerátu „Hledá se tajemnice Divadla na Vinohradech“? Co je pro vaši práci nejdůležitější?
Nejdůležitější jsou organizační schopnosti a časová celodenní (celoroční) dostupnost bez ohledu na víkendy, svátky, pečení vánočního cukroví, domácí úkoly dcery, mytí oken, práci na zahradě… Velmi důležité a potřebné je v této profesi mít nadhled a smysl pro humor a za každou cenu si je v jakékoliv situaci udržet.
Je vůbec možné přesně popsat náplň vaší pestré každodenní práce?
Ano, „Ferda Mravenec, práce všeho druhu“, ale to je spíš návrh na cedulku na dveřích. Ve skutečnosti je to trochu práce „tajemná, až tajná“. Přesnou náplň práce lze vysvětlit jen těžko a během let se taky změnila. A nakonec není tolik důležité, co přesně tajemnice dělá, důležitější je výsledek: spokojené divadelní zákulisí i diváci.
Nastoupila jsem do Divadla na Vinohradech nejprve jako sekretářka paní ředitelky Jiřiny Jiráskové a pár let jsem naslouchala zkušenostem mojí předchůdkyně paní Evy Jarolímové, která přebírala místo tajemnice uměleckého souboru od paní Jarmily Gybasové. Dodnes, když obě jména vyslovíte před pamětníky z hereckého souboru, pokloní se! Byla to velmi užitečná a důležitá škola.
Čím by měla být tajemnice divadla pro ředitele, herce, ale i třeba pro technický personál?
Mělo by na ni být – za každé situace – spolehnutí.
Co děláte ve chvílích, kdy nejste – ani v myšlenkách – se svým divadlem? A máte v životě takové chvíle?
Takové okamžiky jsou přece – i když mám divadlo ráda – absolutně nutné!!! Pokaždé první týden prázdnin, v červenci, kdy jsem s rodinou u příbuzných mého manžela v Kroměříži, se snažím nechat si vypnutý mobil a nepřibližovat se k počítači, abych ani náhodou nenahlédla do divadelního mailu. Během roku o víkendech mi to moc nejde, jen možná na chalupě, kde nemáme počítač a je tam velmi špatný signál, tudíž se mi téměř nikdo nedovolá. Ovšem na chalupu skoro nejezdíme, protože většinou je nutné, abych „na telefonu“ byla. Hrát se totiž musí!
–red–