2014 2015

BŘEZEN

DUBEN

KVĚTEN

BŘEZEN

DUBEN

LEDEN

KVĚTEN

ÚNOR

ČERVEN

LEDEN

ÚNOR

ČERVEN

ZÁŘÍ

ČERVENEC

SRPEN

PROSINEC

ČERVENEC

SRPEN

ŘÍJEN

ZÁŘÍ

LISTOPAD

ŘÍJEN

LISTOPAD

PROSINEC

DIVADLO NA VINOHRADECH 2015/XI - SRPEN Divadelní měsíčník, Vydává divadlo na Vinohradech

 

PŘIPRAVUJEME
Umělecká laboratoř české komorní hry

Jan Vedral
šéfdramaturg DnVPavel Landovský: Hodinový hoteliér

Nová zkušebna Divadla na Vinohradech už dvacet let slouží jako vítaný prostor pro výlučnější dramaturgii a pro setkávání diváků s hereckými osobnostmi souboru jaksi „nablízko“. Repertoár a také intenzita provozu nové zkušebny však jako by celou dobu tápaly a hledaly svůj vztah k velké vinohradské scéně.

Byli to diváci a jejich zájem v uplynulých třech letech o uváděné inscenace českých a slovenských komorních her, kdo nám napověděl, jakým směrem dál repertoár v podkroví divadla zaměřit. Ohlas inscenací Kočka na kolejích Josefa Topola, Dvou Júlia Barče-Ivana a Hodinového hoteliéra Pavla Landovského ukázal potřebu a zájem zabývat se v globalizujícím se multikulturním prostředí právě tuzemskou komorní dramatikou, která zachycuje i zcela jedinečná témata související s prožíváním skutečnosti právě v naší (současné i bývalé) zemi. Už nyní připravujeme na podzim roku 2017 připomenutí 110 let existence Divadla na Vinohradech a divácký zájem o domácí dramatiku nás těší, povzbuzuje a inspiruje.

Od sezony 2015/2016 se proto vedení divadla rozhodlo divadelní provoz v nové zkušebně rozšířit a jasněji zacílit. Repertoár zde nebude „alternativou“ k dramatům uváděným na hlavní scéně, ale jejím – komorním – doplňkem a současně přípravnou.

Nová zkušebna tak bude sloužit divákům a divadelníkům (a věříme, že i českému divadlu) jako umělecká laboratoř české (a slovenské) komorní hry. Chceme pokračovat v uvádění inscenací vynikajících opusů domácího původu. Tyto texty – nově přečtené často také režiséry mladé a střední generace – jsou podle našeho přesvědčení zbytečně odsouzeny pouze ke knižní, čtenářské existenci, i když jejich scénický i obsahový potenciál je překvapivě živý. Ukázal to opomíjený (česko)slovenský existencialista Barč-Ivan, uznávaný, ale nepříliš uváděný básník jeviště Topol, jako komediální herec (špatně) zaškatulkovaný Landovský. Ve fázi příprav a jednání jsou nyní uvedení dalších krásných her znamenitých autorů: legendárního Pikniku Ladislava Smočka, brilantní komedie Milana Uhdeho Zvěstování aneb Bedřichu, jsi anděl, dramatického autoportrétu Lenky Lagronové Nikdy, textů Leopolda Laholy, Pavla Kohouta, Karla Steigerwalda, Viliama Klimáčka nebo Daniely Fischerové.

A máme samozřejmě ambici inspirovat a uvádět i zcela nové texty debutantů, kteří si ještě počkají, než se – snad – také jednou stanou „klasiky“. Pokusíme se – jak to jen provoz umožní – nejen rozšířit počet inscenací uváděných ve zkušebně, ale i počet hracích dnů. Plánujeme, že vedle oblíbených Večerů bez líčidel budeme pokračovat v pořádání specializovaných přednášek a zvláštních večerů vázaných na repertoár divadla. Věříme, že se naše úsilí setká se zájmem „divadlomilů“ všech generací a že společně proměníme zkušebnu ve skutečnou laboratoř domácí dramatiky.

Do nové sezony přechází ve zkušebně ohlasná inscenace Landovského Hodinového hoteliéra, v říjnu připravujeme premiéru hry první dámy českého dramatu Lenky Lagronové Nikdy (v režii Kateřiny Duškové s Andreou Elsnerovou, Antonií Talackovou a Zuzanou Vejvodovou) a v prosinci českou premiéru hry Terezy Verecké I-Job (v hlavní roli Luboš Veselý) v režii Zuzany Burianové.