Ü
2019 2020

LISTOPAD

ČERVENEC

SRPEN

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

PROSINEC

ČERVENEC

SRPEN

PROSINEC

LISTOPAD

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2019 / 2020 / IV- PROSINEC

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

NA JEVIŠTI

Barbora Hančilová

Přijďte se podívat na výpravnou rodinnou ságu Fanny a Alexandr z pera jednoho z nejslavnějších filmových a divadelních tvůrců Ingmara Bergmana! Tento pohádkový thriller, v němž se realita snoubí s fantazií, vypráví o dvou dětech, které musí dospět, když jsou po druhém sňatku své maminky konfrontovány s chladným a striktním světem svého otčíma, luteránského biskupa.

Scéna z inscenace Fanny a Alexandr

Fanny (Tereza Císařová) a Alexandr (Viktor Javořík) vyrůstali doposud ve volnomyšlenkářské rodině divadelníků, profesorů a restauratérů. Jejich výchova působila možná poněkud chaoticky a rodinné vztahy byly velmi výbušné, ale rodiče Emílie (Andrea Elsnerová) a Oskar (Jan Šťastný) je zahrnovali láskou. Barvitý svět jejich babičky, hlavy rodiny Heleny (Regina Rázlová), v mladém Alexandrovi probouzel přirozené nadání k vypravěčství a obrovskou fantazii. Jenže pak otec Oskar zemře a Emílie se provdá za biskupa Vergéra (Daniel Bambas), který ctí přísnou morálku a odříkání. Jeho dům dětem připadá spíš jako vězení a jeho podivné příbuzné (Vendula Křížová, Eva Režnarová a Lilian Malkina) připomínají Addamsovu rodinu. Alexandrova bujná fantazie se právě proto, že je svazována, začne odrážet jinak než dřív – chlapec začne vídat duchy. Navštíví ho nejen jeho zesnulý otec Oskar, ale i dvě holčičky, biskupovy dcery, které se před lety utopily v řece pod farou… Z pohádkového světa a dětství v původní rodině se v rodině biskupa postupně místy stává horor. V Alexandrovi se probouzí žárlivost na biskupa i opravdová nenávist vůči němu a biskup mu oplácí stejnou mincí – trestá ho za sebemenší provinění.

Zleva: Andrea Elsnerová, Eva Režnarová, Daniel Bambas, Viktor Javořík,
Tereza Císařová a Vendulka Křížová v inscenaci Fanny a Alexandr
Podaří se pomocí triků, a snad i opravdové magie rodinnému příteli Izákovi (Svatopluk Skopal) děti vysvobodit? A jak vysvobodí nebohou Emílii? Dokáže se netradiční rodina sjednotit, aby děti zachránila?

Velikost obsazení fascinujícího světa Fanny a Alexandra znamenala pro režiséra a herce příležitost, ale i výzvu. Režisér Pavel Khek a herci uvedli do pohybu opravdu spletitou mašinérii vztahů a motivací. Rozpohybovat život na scéně pomohl choreograf Martin Šimek. Jakmile se však tento kolos dá do pohybu, věříme, že i vám předá energii z výpravné podívané.

Výrazných hereckých výkonů si všimli i recenzenti. Jak píše Jan Kerbr pro Lidové noviny: „Bambas důvěryhodně ztvárňuje krutého sobce, který si svoji přirozenost ospravedlňuje dobrými úmysly milujícího, ale přísného vychovatele, vzpurný synek s fantazií (vždyť z něho jednou bude umělec) je v Javoříkově podání sympatický rebelant.“

Výkon Viktora Javoříka hodnotí Tomáš Šťástka z iDnes takto: „Viktor Javořík, který spolu s Terezou Terberovou (Císařovou) ztvárňuje titulní dvojici, na sebe na Vinohradech strhl zaslouženou pozornost už podruhé. Mladý herec podobně zaujal už v Konci masopustu. A právě výlety jeho postavy do snových světů a magický realismus dělají z Khekovy inscenace zajímavou událost.“ Podobně recenzent pozitivně kvitoval i výpravnou scénu: „Příběh rozvrstvené rodiny, kterému nechybí srozumitelný dramatický děj, nabízí nejen velkou šanci pro scénografa (vynikající práce Michala Syrového), ale především sedí zdejšímu početnému hereckému ansámblu.“

Bergmanovo dílo je protkáno až hororovými prvky a jeho vyobrazení mezilidských vztahů může působit až krutě. Co ale vždy vítězí, je fantazie a schopnost semknout se jako rodina. Jak říká ve hře Alexandrův strýc Gustav Adolf (Igor Bareš): „Musíme si vážit tohoto malého světa, dokud ho máme, proto máme být šťastní. Když jsme šťastní, máme důvod být štědří, něžní a laskaví.“

Magická moc fantazie

Þ