Ü

2022

2023

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2022/2023 / III – LISTOPAD

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

PŘIPRAVUJEME

Barbora Mašková

Otakar Brousek ml. a Andrea Černá ve scénickém čtení Děkuji za nezdar, věnovaném osobnosti Karla Kryla, r. Barbora Mašková, 2019MF Dnes, 4. února 2020: Adam Vojtěch: „K panice není důvod, mnohem pravděpodobnější zabiják, který na nás číhá, je běžná chřipka.“

iRozhlas.cz, 1. března 2020: V Česku jsou první tři nakažení koronavirem. Všichni přicestovali ze severní Itálie.

CT24.cz, 12. března 2020: Nouzový stav. Vláda zakázala akce s více než 30 lidmi.

Scénické čtení z cyklu Nepodvolení s názvem Ferdinand Peroutka byl gentleman se mělo na Studiové scéně Divadla na Vinohradech konat už v březnu 2020. Mělo navázat na čtení z Noci divadel 2019 Děkuji za nezdar, věnované Karlu Krylovi. Tento cyklus pak měl být završen scénickým čtením věnovaným Ivanu „Magorovi“ Jirousovi Drž hubu a nic se ti nestane.

V době, kdy text o Ferdinandu Peroutkovi vznikal, byla kauza ohledně omluvy prezidenta republiky za neexistující článek „Hitler je gentleman“ v plném proudu. Idiom pro hledání fiktivních, či minimálně neprůkazných informací „vlevo dole“ tou dobou už zlidověl, přesto jakékoli uznání pochybení bylo v nedohlednu. Cítili jsme tehdy potřebu prozkoumat, o čem Ferdinand Peroutka skutečně psal, v jakých podmínkách a mantinelech se musel pohybovat a jak to v jeho případě bylo s tou údajnou „fascinací intelektuálů zrůdným učením“.

Přítomnost, 26. dubna 1939: Ferdinand Peroutka – „Dynamický život“: „Německá říše oslavila padesáté narozeniny svého vůdce Adolfa Hitlera způsobem, který odpovídá všem oněm pronikavým úspěchům, jež tento muž za pouhých šest let své vlády svému národu při­nesl. Jak dnes věci stojí, nemají Němci nikoho, koho by ve své Walhalle, ve své galerii národních hrdinů, postavili výše.“

Článek „Dynamický život“, který napsal Ferdinand Peroutka už v době protektorátní, tedy v době, kdy média podléhala důsledné cenzuře, byl v průběhu hledání článku výše zmíněného nejčastěji dáván do spojitosti s jeho titulní tezí, tedy s tvrzením, že „Hitler je gentleman“. Na podporu prezidentova výroku byly často skandalizujícím způsobem vytahovány na světlo jednotlivé věty vytržené z kontextu pečlivě konstruovaného článku, nesoucího myšlenky hájící právo Čechů na sebeurčení způsobem, který mohl cenzorovi zůstat skrytý. Nezůstaly však skryté dlouho. Peroutka na jejich základě putuje do vazby a následně do koncentračních táborů Dachau a Buchenwald. Ovšem stejná slova, která byla nepohodlná nacistům, jsou po návratu do třetí republiky nepohodlná i komunistům. Představitele první republiky zkrátka musely oba totalitní režimy systematicky odstraňovat. Peroutka vidí, jak je svoboda v zemi postupně oklešťována. Snaží se s rodícím se komunistickým zřízením bojovat, ovšem jeho apely na svobodu slova zůstávají nevyslyšeny. Nejen že jeho snahy o konstruktivní debatu nepadají na úrodnou půdu, jeho jméno je rovněž vláčeno bahnem, podobně jako na počátku protektorátu. Peroutka se tedy rozhoduje pro emigraci.

Revue Dnešek, 1947: Ferdinand Peroutka: „Vyloupněte z dvacetiletého díla novinářova dvacet úryvků, zbavte dvacet vět souvislostí, do nichž byly zasazeny, zamlčte, co bylo před tím a co potom, a uděláte přívržence agrárníků z muže, jenž proti nim bojoval. (…) Jak je možno tak lhát a nestydět se?“

Zpětně je zjevné, že v kontextu turbulentních historických událostí, které měly k demokracii daleko, bylo možné, a dokonce nutné s fakty tímto způsobem nakládat. Černobílé dělení na viníky a oběti umožňovalo snadno se zbavovat nepohodlných osob. V demokratické společnosti však předpokládáme, že neopodstatněné očernění jiné osoby je zavrženíhodné, a očekáváme za takové jednání omluvu. A proto:

CT24.cz, 14. srpna 2020: Stát se za Zemanův výrok o Peroutkovi zatím neomluví. Ministerstvo financí se obrátilo na Nejvyšší soud.

E15.cz, 14. října 2021: Ministerstvo financí se musí omluvit za Zemanův výrok o Peroutkovi, potvrdil Nejvyšší soud.

iDnes.cz, 5. listopadu 2021: Spor o Peroutku skončil. Za Zemana se nakonec omluvila Schillerová.

Ve scénickém čtení, které pro vás připravujeme na letošní Noc divadel – tedy na 19. listopad – se prostřednictvím textů Ferdinanda Peroutky, ale i dalších úryvků z dobového tisku zamýšlíme nad tím, jakým způsobem média spoluutvářejí naše vnímání okolního světa a jak nebezpečná může být redukce názoru či situace na jednu z kontextu vytrženou větu. Těšit se můžete na herecké výkony Tomáše Pavelky, Simony Postlerové, Kryštofa Rímského a Viktora Javoříka. Režie Barbora Mašková. Uvádíme na Studiové scéně, vstup zdarma, z důvodu kapacity hlediště je třeba si rezervovat vstupenku v rezervačním systému na webu DnV.

Ferdinand Peroutka je gentleman

Þ