2022
2023
DIVADLO NA VINOHRADECH
SEZONA 2022/2023 / II – ŘÍJEN
Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech
PREMIÉRAPodezřelí jsou všichni!
Obětí může být každý! Kdo je vrah?
Jan Vedral
Vizuál k inscenaci Past na myšiAgatha Christie je nejen královnou knižní detektivky, ale také detektivního dramatu. Zatímco jako spisovatelka se stala světově proslulou už ve dvacátých letech minulého století, jevištní slávy se dočkala až po své šedesátce.
Produktivní autorka (víc než osmdesáti románů či povídkových souborů) se o drama pokoušela od svých spisovatelských začátků. Většina z jejích her však nebyla uvedena, často ani publikována, zachovala se pouze v rukopisech. Určitý jevištní ohlas zaznamenaly její vlastní či cizí dramatizace románů s postavami svérázných detektivů Hercula Poirota či slečny Marplové.
Divadelní svět má své vlastní zákony a je rozdíl mezi uměním příběh vyprávět a příběh předvádět. V producentském systému anglosaského divadelního provozu navíc dramatik byl (a dosud často je) nucen zvládnout nejen znalost jevištních postupů a konvencí, ale také si osvojit schopnost stát se součástí složitého konkurenčního soustrojí známého jako londýnský West End či newyorská Broadway.
Po druhé světové válce se Agatha Christie pracovně setkala s o dvacet let mladším divadelním producentem Peterem Saundersem, který převzal produkci inscenace dramatizace slavného románu Vražda na faře. Bylo to setkání oboustranně šťastné. Christie se mohla spolehnout na Saundersovu producentskou dravost a invenci, Saunders na autorčinu nevyčerpatelnou schopnost vymýšlet fascinující zápletky a na její porozumění temným stránkám lidských povah.
Už inscenace Posledního víkendu, autorské dramatizace úspěšného románu, premiérovaná v Saundersově produkci na West Endu roku 1950, zaznamenala velký ohlas a také komerční úspěch. Hrála se 376×! Spokojená autorka slíbila producentovi novou hru, která tentokrát nebude zpracovávat románovou předlohu.
Tou novou hrou se stala detektivka Past na myši. Premiéru měla 25. listopadu roku 1952 a mluvit v případě hry a inscenace o úspěchu nevystihuje zrod unikátního fenoménu. Tato inscenace je v Londýně neustále uváděna ve „westendovském“ seriálovém režimu, tj. denně. Až za pár dní oslaví své sedmdesáté narozeniny, bude mít za sebou zhruba 28 500 repríz!
Saunders pak (až na jednu výjimku) produkoval první uvedení všech dalších nových her první dámy detektivky.
Detektivní romány, dramata a filmy se už před lety – právem – zbavily označení pokleslého spotřebního umění. Často právě vrcholná díla tohoto žánru vyjadřují vnitřní rozpory a rizika doby, ve které vznikají. Past na myši Agathy Christie k takovým vrcholným dílům bezpochyby patří.
Jsou zlo a z něj pocházející činy (zločiny) jen nedostatkem dobra v naší lidské pospolitosti? Nebo je to živá, živelná síla, která nás neustále vystavuje pokušení a nebezpečí? Tyto otázky jsou dnes znovu nastoleny se vší naléhavostí. Dokud není obnovena spravedlnost a zločin odhalen, pojmenován a potrestán, začíná se lidská pospolitost rozpadat do účelových souručenství, a nakonec na osamělé a vyděšené bezmocné jedince. Všichni všechny podezírají a nikdo nikomu nedůvěřuje. V mikrosvětě hry Past na myši vidíme, jak tento mechanismus rozkladu funguje mezi několika postavami přechodně uvězněnými sněhovou vánicí v typicky britském penzionu. Starý zločin způsobil nové vraždy a hosté penzionu záhy zjistí, že někdo z nich má být další obětí a že jeden z nich je vrah.
V inscenaci režiséra Jana Buriana hrají: Aneta Krejčíková, Regina Rázlová, Sára Rychlíková / Jana Kotrbatá, Ondřej Kraus, Aleš Procházka, Petr M. Cibulka, Otakar Brousek ml. a Viktor Javořík.
Premiéra 15. října 2022