Ü
2017 2018

ZÁŘÍ

ČERVENEC

SRPEN

PROSINEC

ČERVENEC

SRPEN

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

LISTOPAD

ŘÍJEN

LISTOPAD

PROSINEC

DIVADLO NA VINOHRADECH 2018/XX - ČERVEN Divadelní měsíčník, Vydává divadlo na Vinohradech

 

PŘIPRAVILI JSMESedm premiér, na které se můžete těšit

Jan Vedral

I v sedmém roce mandátu ředitele T. Töpfera, uměleckého šéfa J. Deáka a šéfdramaturga J. Vedrala, tedy v divadelní sezoně 2018/2019, připravuje Divadlo na Vinohradech pro své diváky sedm premiér.

            Tomáš Pavelka nastuduje roli Krále v inscenaci
Konec masopustu, která bude mít premiéru v říjnu 2018.
            Dagmar Havlová Veškrnová bude hrát titulní roli
v dramatu Návštěva staré dámy

Také pro divadelní diváky platí gurmánská zásada, že s jídlem roste chuť. A že ještě než stačí spořádat všechno, co je právě naservírováno na stole, zajímají se o to, co se pro ně v kuchyni nového dobrého a lákavého chystá.

Šest let již lákáme milovníky divadla na Vinohrady na program „velké činohry“. Její „velikost“ netkví ani ve vnějškové bombastičnosti inscenací, ani v zalidněnosti jeviště. Jde v ní o silné příběhy, ve kterých se vždy kromě intimních lidských vztahů řeší i hodnotový zápas související se společenskými okolnostmi, o výrazné obrazy postav, které čelí i dnes pociťovaným mravním dilematům. Jde, řečeno slovy našich slavných předchůdců, o „divadlo režírovaného herce“ (J. Frejka) a o „divadlo ve službách básníka“ (K. Kraus). Jde v ní o předvedení lidského konání, o hru „činů“, které vycházejí ze zájmu o jiné lidi a o jejich úděl, nikoli z (post)módního sebeprožívání a sebepředvádění poživačného narcismu.

Jsme rádi, že tento vlastně tradiční vinohradský umělecký program diváky zaujal, a proto v připravované sezoně navazujeme novými tituly na nosné tematické a žánrové linie, které vytvářejí náš současný repertoár. Jen, když už jsme u toho gurmánského příměru, prosíme diváky – „dojídejte“, co pro vás máme v nabídce nyní. Nově nastudovaná díla z neúprosných kapacitních důvodů vyřadí z repertoáru některé ze stávajících inscenací a při derniérách jako vždy začne někdo z diváků litovat, že vyhlédnutou inscenaci ještě „nestihl“.

Na velké scéně pokračujeme v uvádění významných českých dramat inscenací Topolova Konce masopustu v režii Martina Františáka. (Jeho dramaticky silnou a metaforicky bohatou Její pastorkyňu ocenili naši diváci svou cenou August za inscenaci sezony 2016/2017.)

Nesmrtelná satirická a naprosto politicky nekorektní Gogolova komedie Revizor obohatí náš komediální repertoár v inscenaci Juraje Deáka. Těšíme se na to, zda nám příslovečné autorovo zrcadlo, které nejrůznější mocní tohoto světa již téměř dvě století zatracují, že ukazuje jejich nekompetenci a bezcharakternost, ukáže tvář naší současnosti jako sličnou, nebo jako „křivou hubu“.

K oblíbeným a dnes již zklasičtělým komediím patří i Dür­renmattova Návštěva staré dámy, hra, v níž jsou láska a mravnost úspěšně vystaveny pokušení osobní pomsty, korupce a mravní relativizace. Na konec sezony ji připravuje režisér Jan Burian s Dagmar Havlovou Veškrnovou v titulní roli.

V sezoně připravujeme i několik českých premiér. Poprvé na české jeviště vstoupí silný a barvitý příběh proměn středostavovské rodiny nahlédnutý dětskýma očima – Bergmanovo dílo Fanny a Alexandr v režii Pavla Kheka. V české premiéře uvedeme také žhavou úspěšnou londýnskou novinku autorky P. Skinner Linda, příběh úspěšné padesátileté manažerky, která narazí na neúprosné zákonitosti generační obměny.

Na Studiové scéně pokračuje divácky stále oblíbenější projekt Česká (a slovenská) komorní hra dvěma tituly. Z repertoáru Slovenského národního divadla přebíráme skvělou původní hru nejhranějšího současného slovenského dramatika Viliama Klimáčka Hrobníkova dcera. A v řadě uvádění textů debutujících autorů se zabýváme přípravou hry Barbory Hančilové Za dveřmi.

Nové tituly vám budeme postupně představovat tak, jak budou přicházet na scénu. Bude nám potěšením, budete-li se na ně těšit spolu s námi.

Þ