Ü

2022

2023

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2022/2023 / V – LEDEN

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

NA JEVIŠTI

Zuzana Paulusová

… tedy v podkroví Divadla na Vinohradech, se na místě původní galerie a posléze zkušebny nachází Studiová scéna pro šedesát diváků. Už několik sezon v ní v rámci programu Česká a slovenská komorní hra uvádíme zajímavé texty zkušených a zavedených dramatiků i autorů a autorek střední a mladé generace. Díky komornímu prostoru jsou diváci hercům blízko fyzicky i pocitově, a mohou tak doslova „na dotek“ sdílet prožitky situací, příběhů a osudů, které se před nimi odehrávají.

Daniel Bambas (Ludvík) a Antonie Talacková (Anna),
Jan Procházka / Lenka Procházková:
Ucho, r. Šimon Dominik, 2017
Zveme vás na dvě inscenace, které jsou v současné době na Studiové scéně k vidění:

13. ledna a 7. února 2023 hrajeme inscenaci Ucho, jevištní verzi známého stejnojmenného filmu, který vznikl podle novely Jana Procházky, divadelní verzi zpracovala autorova dcera, spisovatelka Lenka Procházková.

Děj se odehrává v padesátých letech 20. století, hlavními aktéry jsou náměstek ministra Ludvík a jeho žena Anna – manželé, které strana za jejich loajalitu vynesla mezi společenskou „elitu“, za což ovšem platí trvalým strachem. Ten vygraduje po návratu z prezidentské recepce a oba prožijí hroznou noc obav, kdy se snaží před estébáckým „uchem“, které mají doma a které chápou jako povinnou úlitbu, utajit pravdu o svých charakterech, svých hodnotách, o svém manželství i o oprávněnosti svého náhle nabytého mocenského postavení.

Jan Procházka, spisovatel a scenárista téměř 30 filmů, prostředí komunistických prominentů dobře znal – patřil v šedesátých letech k vysokým stranickým funkcionářům a současně oblíbeným autorům a paradoxně (nebo logicky?) se sám stal obětí normalizace. Kachyňův film putoval po svém dokončení v roce 1970 do trezoru a oficiální premiéru měl až v roce 1990.

Mistrovsky napsané „drama jedné totalitní noci“ nabízí velké herecké příležitosti, které oba hlavní aktéři – Daniel Bambas a Antonie Talacková – bezezbytku využili, sugestivní výkon podává, byť na nevelké ploše, také Jiří Maryško. Inscenaci nastudoval Šimon Dominik.

Vstupenky na zde.

Jiří Maryško (Pan Bašta), Jana Kotrbatá (Marie), Marek Holý (Jeník),
Václav Havel: Motýl na anténě, r. Šimon Dominik, 2019
27. února vás zveme na večer dvou aktovek Václava Havla – Motýl na anténě a Audience. V jednom večeru tak můžete vidět hru, která je takřka neznámá (Motýl na anténě), a hru zřejmě nejznámější (Audience).

Hra Motýl na anténě vznikla pravděpodobně v roce 1963, původně jako scénář pro televizní inscenaci. Ocitáme se v ní na oslavě třicátých narozenin spisovatele Jeníka, jíž je přítomen i vnucený podnájemník pan Bašta, ten ale pod přívalem intelektuálních řečí usne. A z vedlejšího pokoje se začne ozývat stále se zrychlující kapání vody…

Hra si dělá legraci z pseudointelektuálství a z lidí, kteří toho hodně namluví, ale nedokážou přejít od slov k činům. Téma aktivity a pasivity i efektních proslovů, které nevedou k odpovídající akci, je velmi aktuální i v současnosti.

Druhou aktovku, která je součástí večera, tedy Audienci, napsal Václav Havel v roce 1975 a je částečně autobiografická. Hlavní postavou je intelektuál Ferdinand Vaněk, režimem přidělený na práci do pivovaru. Jednoho dne si ho předvolá jeho nadřízený sládek a začíná kouzelný dialog, jehož humor, absurdita, ale i bezvýchodnost vychází z nestejného postavení, ale i z naprosté odlišnosti obou protagonistů. Obě hry se sice primárně vyjadřují k úplně jiné historické době, ale některá témata zůstala stejná a povahové rysy a vlastnosti lidí se také nezměnily. Především jsou to ale výborně napsané a vypointované komedie.

Obě aktovky nastudoval režisér Šimon Dominik, hrají: Marek Holý, Jiří Maryško, Simona Postlerová a Jana Kotrbatá.

Vstupenky na zde.

Téměř pod křídly vinohradských andělů…

Þ