Ü

2023

2024

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

ČERVENEC

SRPEN

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

LISTOPAD

PROSINEC

ČERVENEC

SRPEN

LISTOPAD

PROSINEC

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2023/2024 / V – LEDEN

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

PREMIÉRAPronásledování a umučení dr. Šaldy

Vladimír Čepek

„Nesmysl! Nikdo je nepotřebuje. Nic není strašnějšího než jít na novou hru nového autora. Stovky diváků už se oběsily, když viděly novou hru současného autora. Nová hra, to je smrt divadla. Dám ti radu. Omrzel tě život? Chceš se vším skoncovat? Běž na novou hru nového autora. Budeš šťastná, že se můžeš oběsit!“

To jsou slova divadelního ředitele Nývlta v připravované hře významného českého dramatika Karla Steigerwalda Pronásledování a umučení dr. Šaldy. Tato komedie z divadelního prostředí bude první premiérou Divadla na Vinohradech v novém roce 2024. Poprvé se na ni můžete vypravit v pátek 26. ledna na Studiovou scénu.

První čtená zkouška komedie Pronásledování a umučení dr. ŠaldyAutor této grotesky Karel Steigerwald je jedním z posledních velkých žijících autorů druhé poloviny 20. století (a dosud proběhnuvších let tohoto století), který zatím nebyl v cyklu Česká (a slovenská) komorní hra na Studiové scéně uveden. Narodil se v roce 1945 ve Vacíkově v Brdech, po maturitě na střední škole v Semilech se přihlásil na Elektrotechnickou fakultu ČVUT v Praze. V průběhu studia však zjistil, že nechce „být inženýrem zaměstnaným od šesti do dvou v Tesle“, a tak v roce 1967 zběhl na pražskou FAMU. Za studií přispíval do časopisů Student, Mladý svět, Literární listy nebo Listy, v roce 1972 ukončil studium scenáristiky a dramaturgie scénářem s názvem Co je toto za svět? a teoretickou prací Lyrika jako předmět dramatu a ostatní okolnosti té věci. Od roku 1973 byl zaměstnán jako scenárista ve Filmovém studiu Barrandov, odkud musel v roce 1979 z politických důvodů odejít. V osmdesátých letech působil ve svobodném povolání, krátce pracoval jako dramaturg hraných pořadů v Krátkém filmu (1984) a začal se prosazovat i jako autor divadelních her (které byly často zakazovány), navázal velmi úzký kontakt s Činoherním studiem v Ústí nad Labem. V roce 1988 mu bylo nabídnuto místo lektora v Divadle Na zábradlí. Po roce 1989 se zde stal dramaturgem a v letech 1991 až 1993 i uměleckým šéfem. Od roku 1994 působí především jako novinář: nejprve v Lidových novinách, následně v Mladé frontě DNES. Toto periodikum opustil krátce poté, co vydavatelství Mafra koupil Andrej Babiš, dnes publikuje především v časopise Reflex. A dál píše divadelní hry. Z těch nejslavnějších jmenujme alespoň hry Dobové tance (1980), Neapolská choroba (1984), Horáková, Gottwald (2006) nebo Políbila Dubčeka (2008).

Komedii Pronásledování a umučení dr. Šaldy napsal v roce 2004 pro Národní divadlo, kde také byla v témže roce uvedena (na jevišti Stavovského divadla). Dramatik dr. Šalda a již zmíněný divadelní ředitel Nývlt se znají mnoho let, někdy spolu vycházejí, jindy zápolí, především o uvádění nových her (v tomto případě samozřejmě Šaldových). Když je Šaldova hra Hořký dav po čtvrté repríze stažena z reper­toáru Vinohradského divadla, vedeného Nývltem, začne zhrzený autor spřádat plán pomsty, do kterého zasvětí i svou ženu, herečku Mexbauerovou. Ta ovšem kromě nezištné pomoci manželovi sleduje i své vlastní zájmy…

V grotesce, která si dělá legraci především z divadelního prostředí, jeho nešvarů a klišé, ale zároveň se dotýká i obecnějších věcí, jako jsou ctižádost, láska, úspěch, přátelství, se můžete těšit na Marka Holého v hlavní dvojroli dr. Šaldy a ředitele Nývlta, Janu Kotrbatou jako divu Mexbauerovou, Zdeňka Palusgu coby starého barda a Vendulku Křížovou představující divadelní nápovědku a Nývltovu ženu Zdenu.

Touto inscenací se na Studiovou scénu vrací režisér Šimon Dominik (připomeňme jeho úspěšné, dosud uváděné kusy Ucho Lenky Procházkové a Motýl na anténě /

Audience Václava Havla), výtvarníky inscenace jsou Karel Čapek (scéna) a Petra Krčmářová (kostýmy), hudbu složil Jiří Hájek.