Ü
2022 2023

LEDEN

ÚNOR

BŘEZEN

DUBEN

KVĚTEN

BŘEZEN

DUBEN

KVĚTEN

ČERVEN

LEDEN

ÚNOR

ČERVEN

ČERVENEC

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

SRPEN

ZÁŘÍ

LISTOPAD

PROSINEC

ČERVENEC

SRPEN

LISTOPAD

PROSINEC

ŘÍJEN

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2022/2023 / III – LISTOPAD

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

PREMIÉRANejčistší Shawova komedie

Vladimír Čepek

Vizuál k inscenaci Člověk nikdy nevíDen po státním svátku (Dni boje za svobodu a demokracii), v pátek 18. listopadu, uvedeme v Divadle na Vinohradech poslední letošní premiéru – skvělou konverzační komedii Člověk nikdy neví z pera irského autora Bernarda Shawa.

Tato komedie dnes nepatří k nejznámějším Shawovým dílům, nicméně v Británii bývá často nazývána „nejčistší Shawovou komedií“. Vznikla v roce 1897 jako čtvrtá a poslední ze série tzv. Utěšených her a i v Česku má výraznou inscenační tradici. Poprvé byla uvedena v překladu a režii Karla Mušky v roce 1905 a stala se vůbec první Shawovou komedií uvedenou v Národním divadle. Od té doby se na česká jeviště čas od času vrací; zřejmě nejslavnější zpracování mělo premiéru přesně před padesáti lety v tehdejším Realistickém divadle Zdeňka Nejedlého (dnes Švandovo divadlo), kde hru nastudoval režisér Luboš Pistorius. Dosud poslední inscenaci na českých jevištích režíroval v roce 2000 v Pardubicích Petr Svojtka.

Člověk nikdy neví je chytrá konverzační komedie, v níž se energická úspěšná spisovatelka „příruček pro život“ paní Clandonová se svými třemi dětmi, půvabnou Glorií a rozpustile přidrzlými dvojčaty Dolly a Philem, přestěhuje po dvaceti letech z Madeiry zpátky do Anglie. Dobové konvence se v Anglii za tu dobu sice v lecčems změnily, ale některé zůstávají stejné. Například ta, která důsledně vyžaduje, aby osoby vstupující do společnosti měly otce. A toho právě Glorie, Phil a Dolly neznají a jejich emancipovaná matka jim o něm odmítá cokoli sdělit. Děti se však – zřejmě poprvé – své matce vzepřou a trvají na tom, aby jim o něm něco řekla (a ony tak mohly být uvedeny do společnosti). Paní Clandonová tedy pověří rodinného právníka Finche McComase, aby jim všechno šetrně objasnil. Situace se zkomplikuje tím, že Glorie potká mladého, přitažlivého zubaře Valentina, který se do ní bezhlavě zamiluje. A dosud neznámý otec může být blíž, než se zdá…

Děj se odehrává v přímořském letovisku, čemuž také odpovídá scénické zpracování Karla Čapka – vinohradské jeviště se promění ve velkou loď, dnes bychom řekli luxusní jachtu, s velmi dobrou restaurací. Kostýmy Terezy Vašíčkové připomínají dobu, v níž hra vznikla, tedy přelom 19. a 20. století, protože jisté dobové konvence je v případě této hry nutné zachovat. Zejména ona nutnost znát svého otce je pro tuto komedii zcela zásadní. Ovšem některé prvky a některá témata, jimiž se hra zaobírá – jako například generační střet mezi rodiči a dětmi – jsou naprosto současné a aktuální.

Komedie Člověk nikdy neví se v Divadle na Vinohradech objeví vůbec poprvé a premiéru bude mít i zbrusu nový překlad Šimona Dominika, který inscenaci také režíruje.

Úspěšnou spisovatelku příruček pro život a feministku, paní Lanfrey Clandonovou, hraje Antonie Talacková, její dceru Glorii – pýchu Madeiry – Markéta Děrgelová, rozpustilá dvojčata Phila a Dolly Jiří Roskot a Sabina Rojková, pohledného zubaře Valentina Daniel Bambas, ztraceného otce pana Cramptona Václav Vydra, rodinného právníka McComase Marek Holý, soudce Bohuna, který pomůže všechno vyřešit, Aleš Petráš. V roli distingovaného číšníka, který reprezentuje řád a tradici, se můžete těšit na Jaroslava Satoranského. Ještě pro úplnost doplňme i autora scénické hudby, kterým je Matěj Kroupa.