Ü
2019 2020

LISTOPAD

ČERVENEC

SRPEN

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

LISTOPAD

PROSINEC

ČERVENEC

SRPEN

PROSINEC

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2019 / 2020 / VI ÚNOR

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

PŘIPRAVUJEME

Barbora Hančilová

Tento titulek použil ke své kritice Českého románu Olgy Scheinpflugové literární vědec Václav Černý, dobrý přítel Karla Čapka i samotné Olgy. Podle něj je silně autobiografický Olžin román o jejím a Čapkově vztahu od začátků za první republiky až po Čapkovu smrt v roce 1938 příliš sentimentální. Černý tvrdí, že Olga svou knihou Čapkovi nijak nepomáhá, když odhaluje v románu spisovatelova i svá osobní tajemství a části jejich vzájemné korespondence.

... jako by Olga Scheinpflugová byla v domě na Strži
stále přítomna...
Režisér inscenace Radovan Lipus s Čapkovou bustou na Strži

Dramatik a dramaturg Jan Vedral se adaptace Českého románu ujal tak, aby Olžin a Karlův příběh poodhalil co nejvíce o době svého vzniku, ale i o té naší. V jevištní adaptaci se proto objeví i ironický komentář Václava Černého (Svatopluk Skopal). A vystupuje zde i mnoho dalších historických postav: od Tomáše Garrigua Masaryka (Petr Kostka) přes Ferdinanda Peroutku (Marek Holý) po mocné muže nové éry (ať už nacistické, nebo komunistické), jakými byli Emanuel Moravec nebo Václav Kopecký (Jiří Plachý). Dramatizace, kterou uvedeme v české premiéře 20. března, sleduje Olžiny osudy i po Čapkově smrti a ukazuje její statečnost tváří v tvář mocným, kteří se ji snaží donutit psát a hrát, jak oni pískají. Na jednom místě naší hry Olga říká: „Možná jsem Čapkovi nebyla vždy tou nejlepší manželkou, ale zaručeně jsem mu byla vynikající vdovou.“

Olga pod tlakem doby zraje a stárne a čím dál víc zjišťuje, co to vlastně je ten specificky český osud. Olgu – vdovu hraje Simona Postlerová, Olgu – manželku Andrea Elsnerová a Olgu – dívku Tereza Císařová. Jejich protějšek, Karla Čapka, ztvárňuje Jan Šťastný.

Milostný vztah Olgy a Čapka je zároveň i milostným příběhem první republiky a demokracie, jejich soukromé osudy odrážejí dobové události a zvraty. Ne nedarmo se říká, že „Čapek umřel na Mnichov“, když podlehl oboustrannému zápalu plic záhy po podepsání mnichovské dohody. Olga potom umírá těsně před vstupem vojsk Varšavské smlouvy na české území v roce 1968.

Jejich mladší já se v době namlouvání zapáleně zapojují do budování republiky. V Českém románu vidíme pozadí vzniku mnoha Čapkových děl. Sledujeme, jak ho zamilovanost k Olze inspirovala k dopsání Loupežníka a k nadějeplnému konci RUR. Později politická situace formovala jeho Válku s mloky nebo Bílou nemoc. Olžina a Čapkova generace prošla neuvěřitelnými osobními i dějinnými zvraty. Narozeni do Rakouska-Uherska se museli rozloučit se svými známými, kteří padli za první světové války. Milovali se a demokracii budovali za první republiky. Ve zralém věku čelili nástupu nacismu. A Olga nesla dál Čapkův odkaz přes úskalí nacistického i komunistického režimu. Jejich silný přátelský i milostný vztah sám prošel mnohými turbulencemi a manželství si užili jen krátké: byly jim dány pouhé tři roky. Václav Černý má tedy se svým titulkem jistě pravdu, i když snad ne tak, jak jej myslel původně; Český román ukazuje specificky český osud a je ukázkově českým případem.

Český román uvidíte na jevišti Divadla na Vinohradech v režii Radovana Lipuse, který zde mimo jiné režíroval Sňatky z rozumu, na něž Český román ve vyprávění o českých dějinách a láskách dramaturgicky volně navazuje. Scénu k inscenaci navrhl David Bazika, kostýmy Eva Kotková, hudbu složil Miloš Orson Štědroň.

Český román českým případem

Þ