Ü
2021 2022

ČERVENEC

SRPEN

LEDEN

ÚNOR

ČERVENEC

SRPEN

KVĚTEN

BŘEZEN

DUBEN

ČERVEN

PROSINEC

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2021 / 2022 / VIII - DUBEN

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

PŘIPRAVUJEME

Ženské drama o svobodě a touze: Dům Bernardy Alby

Vladimír Čepek

Již za měsíc vtrhnou na vinohradské jeviště divoké a nespoutané španělské rytmy prozářené andaluským sluncem – jedno z nejslavnějších dramat 20. století Dům Bernardy Alby. Čistě ženské drama o svobodě, touze a toxické feminitě je v dramaturgickém plánu protiváhou „chlapského“ titulu Je třeba zabít Sekala. Premiéra inscenace Dům Bernardy Alby španělského básníka Federica Garcíi Lorcy je plánována na 20. května.

Čtená zkouška inscenace Dům Bernardy Alby

Lorca se narodil v roce 1898 nedaleko Granady do velmi liberální rodiny, od dětství se přátelil s nádeníky, cikány a rolníky a zamiloval si půdu, venkov, nebe a samotu, chodil po rodném kraji a naslouchal jeho řeči. Učil se také hrát na kytaru a na klavír. V roce 1914 se zapsal na Granadskou univerzitu, studoval literaturu, právo a filozofii a začal být sám literárně činný, psal především básně a popisoval své zážitky z cest. Postupem času poznával také další města a kraje, působil v Madridu i Barceloně a spřátelil se s řadou významných kulturních osobností. Mezi jeho přátele patřili například hudební skladatel Manuel de Falla, který prohloubil jeho zájem o hudbu, hudebník Angelo Barrios, pozdější významný filmový režisér Luis Buňuel nebo Salvador Dalí.

Kromě výtvarného umění, poezie a hudby se velmi zajímal i o divadlo. Jeho dramatická prvotina Uhrančivý motýl byla uvedena v Madridu již v roce 1920. V době svého působení v hlavním městě založil putovní divadlo „La Barraca“, které však primárně nehrálo v Madridu, ale jezdilo po španělském venkově a snažilo se představovat divadelní múzu prostým, nevzdělaným lidem. Je zajímavé, že Lorca odmítal do repertoáru nasazovat své hry. La Barraca pobírala státní dotace a on nechtěl hrát své texty za státní peníze.

V roce 1929 odjíždí ze země, přes Paříž, Londýn a Oxford se dostává do New Yorku, poté přednáší na Kubě a v Argentině, kde se mimo jiné spřátelí s básníkem Pablem Nerudou. V tomto období, kdy střídá pobyt doma a v cizině, píše a uvádí své nejznámější divadelní texty Krvavá svatba (1933) nebo Pláňka (Yerma, 1934). V roce 1935 se naposledy vrací zpátky do rodného Španělska, kde však již o rok později vypuká občanská válka a levicově a svobodomyslně orientovaný Lorca je zatčen a v noci z 18. na 19. srpna 1936 popraven – pouhé dva měsíce poté, co dokončil svou poslední hru. Jeho dílo je ve frankistickém Španělsku zakázáno a Dům Bernardy Alby se dočká své premiéry až v roce 1945 v Buenos Aires.

Nesmrtelné drama odehrávající se pod andaluským sluncem zkouší v Divadle na Vinohradech umělecký šéf Juraj Deák, scénu vytvořil David Bazika, kostýmy navrhla Sylva Zimula Hanáková. Na hudební složce in­scenace se podílejí tři výrazné osobnosti spojené s naším divadlem – Ondřej Brousek, Iva Marešová a Radek Doležal. Do titulní role obsadil režisér Terezu Bebarovou, její životní souputnici Poncii si zahraje Regina Rázlová. V rolích Bernardiných dcer uvidíme Andreu Elsnerovou, Zuzanu Vejvodovou, Sabinu Rojkovou, Janu Kotrbatou a Sáru Rychlíkovou nebo Barboru Poláchovou.

Þ