2021 2022

KVĚTEN

LEDEN

ÚNOR

ČERVEN

BŘEZEN

DUBEN

KVĚTEN

BŘEZEN

DUBEN

LEDEN

ÚNOR

ČERVEN

ČERVENEC

SRPEN

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

LISTOPAD

PROSINEC

ČERVENEC

SRPEN

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

LISTOPAD

PROSINEC

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2021 / 2022 / IV- PROSINEC

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

PREMIÉRA

Vladimír Čepek

Poslední letošní premiérou v Divadle na Vinohradech byla v pátek 3. prosince nová jevištní adaptace slavného románu Guye de Maupassanta Miláček v režii Šimona Dominika. Silný příběh mladého Georgese Duroye, který se díky náhodě, své vůli a schopnosti okouzlit ženy dokáže vyhrabat z bídy až do vysoké pařížské společnosti, i po téměř 140 letech od svého vydání stále okouzluje čtenáře i publikum a inspiruje mnoho tvůrců k dalším zpracováním. Miláček byl uveden na vinohradském jevišti vůbec poprvé.

Vizuál k inscenaci Miláček

Romanopiscův životopisec Armand Lanoux o románu napsal: „Maupassant nedovedl líčit vášeň a peníze stejně dobře jako Balzac; (…) nedovedl ani popsat tak dobře gigantomachii kapitálu jako Zola v Penězích. (…) Přesto tu zůstává nevyrovnané, složité veledílo, nehluboké veledílo, které nakonec i svými chybami obráží pyšnou a protikladnou společnost, jež neví, že její prodejnost ji odsuzuje k smrti…“ Přesto – nebo právě proto – je tento román geniální a obsahuje mnoho témat, která jsou nadčasová; a nejen nadčasová, ale i aktuální. Kromě stěžejního tématu kariérního vzestupu lze v románu nalézt i propojení financí, médií a moci, využívání a zneužívání politického postavení, ale také náhled do rozličných sociálních sfér nebo otázku mužsko-ženského principu.

I když jde o vůbec první vinohradské uvedení, v posledních letech se hrál Miláček na jiných českých jevištích poměrně často. Zřejmě nejhranějším zpracováním je dramatizace režiséra Zdeňka Kaloče. Ten svou úpravu režíroval v roce 1995 v Národním divadle moravskoslezském s Janem Fišarem v titulní roli. Stejnou adaptaci použil i režisér Martin Glaser v roce 2005 v Českých Budějovicích s Tomášem Drápelou nebo Pavel Khek v Městském divadle v Mladé Boleslavi v roce 2008 s Petrem Mikeskou. Dosud nejnovějšími divadelními uvedeními tohoto románu jsou dramatizace původní. Jednu z nich využil v roce 2013 režisér Dan Špinar v Městském divadle v Kladně s Miloslavem Königem coby Miláčkem. V Divadle Petra Bezruče v Ostravě v roce 2018 pak dramaturgyně Kateřina Menclerová a režisér Michal Skočovský připravili svou dramatizaci pro Vojtěcha Říhu v titulní roli.

Kromě divadelních zpracování byl Maupassantův román inspirací i pro další audiovizuální díla. Rád bych zde zmínil rozhlasový seriál z roku 2005, který v dramatizaci Jany Weberové a Ivana Bednáře režíroval Ivan Chrz a má s naším divadlem velkou spojitost. Georgese Duroye v něm ztvárnil Jan Šťastný, v dalších rolích se objevili například Simona Postlerová jako Madeleine, Viktor Preiss coby Forestier nebo Václav Vydra, který hrál Klepáčka. Miláček se samozřejmě nevyhnul ani kinematografii; například v roce 1983 natočil režisér Pierre Cardinal slavný francouzský televizní film s Jacquesem Weberem. Nejnovějším filmovým zpracováním byl britsko-italský koprodukční film z roku 2012, který režírovali Declan Donnellan a Nick Ormerod a v němž si Georgese zahrál Robert Pattinson.

Naše vinohradská inscenace je první velkou příležitostí pro Ondřeje Krause, pro něhož je Georges Duroy první titulní rolí na velké scéně DnV. V rolích jeho osudových žen se setkává s Antonií Talackovou, Janou Kotrbatou, Vendulkou Křížovou, Sabinou Rojkovou a Andreou Černou. V dalších rolích pak diváci můžou vidět Viktora Javoříka, Otakara Brouska ml., Tomáše Pavelku, Jiřího Roskota, Kryštofa Rímského a Davida Steigerwalda.

Inspirující Miláček