2020 2021

KVĚTEN

BŘEZEN

DUBEN

KVĚTEN

LEDEN

ÚNOR

ČERVEN

LEDEN

ÚNOR

ČERVEN

BŘEZEN

DUBEN

ČERVENEC

SRPEN

PROSINEC

ČERVENEC

LISTOPAD

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

SRPEN

ZÁŘÍ

LISTOPAD

PROSINEC

ŘÍJEN

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2021 / 2022 / III - LISTOPAD

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

PREMIÉRA

Vladimír Čepek

První inscenací skutečně nastudovanou v sezoně 2021/2022 (všechny tři dříve premiérované tituly byly připraveny už v předchozí, „covidové“ sezoně) a zároveň poslední premiérou letošního kalendářního roku v Divadle na Vinohradech bude dramatizace jednoho z nejlepších světových románů druhé poloviny 19. století – Miláčka Guye de Maupassanta. Na vinohradském jevišti se tento titul objeví vůbec poprvé.

Představitel titulní role Ondřej Kraus (vlevo) a Otakar Brousek ml. (Pan Walter) při čtené zkoušce inscenace Miláček

Georges Duroy, kterého později malá dcera jeho budoucí přítelkyně Clotildy de Marelle překřtí na Miláčka, se nenachází v právě záviděníhodné pozici. Před nedávnem se vrátil do Francie z války v severní Africe s touhou něco dokázat, prosadit se. Zatím ale pracuje u Severní dráhy a na konci měsíce téměř hladoví a musí uvažovat, zda si vůbec může dát jedno pivo, o seznámení s nějakou dívkou si může nechat jen zdát. Shodou náhod nebo šťastným řízením osudu jednoho dne narazí na svého dávného kamaráda z vojny Forestiera, který mu nabídne pomoc. Uvede ho do společnosti, což se pro ambiciózního Georgese stane odrazovým můstkem k lepšímu životu. Díky své píli, ale hlavně díky své přitažlivosti a schopnosti jednat se ženami nastartuje mladý Duroy divokou jízdu k závratným výšinám.

Guy de Maupassant v mnohém čerpal ze svého života a Miláček je do jisté míry autobiografický román. Sám v jednom věnování svého výtisku neznámé ženě napsal: „Paní B. uctivě podepisuje sám Miláček.“ Zajisté mají společný svůj normandský charakter, který autor svému hrdinovi vtiskl a který spojuje dobyvatelství s opatrností a vydechuje jedněmi ústy horko i chlad. Ovšem nakolik se spisovatel skutečně podobal svému románovému Georgesi Duroyovi, dnes už přesně neposoudíme. Byl více i méně než Miláček, nekonečně složitější než románová postava. Jak píše v jeho životopise Armand Lanoux: „Miláček byl Maupassantovým negativem, jeho projekcí vrženou do vesmíru zla… Miláček byl také to, čím chtěl být (Maupassant) ve vztahu k ženám, a čím nebyl vždy přes všechna svá dobrodružství, totiž nadsamcem obdivovaným jedině pro svůj sex, což je pro jisté muže nejkrásnější poklona, jakou jim žena může dát.“

Ač nová vinohradská inscenace vychází z knihy řazené k realismu druhé poloviny 19. století a vyhýbá se násilné a prvoplánové aktualizaci, v žádném případě by neměla být muzeálním kouskem, naopak by měla být vtipná i aktuální. Reá­lie, v nichž se Miláček pohybuje a snaží se prorazit, jsou velmi podobné našemu současnému světu. Světu, v němž se nebezpečně rozevírají sociální nůžky, v němž mají média obrovskou moc a jejich vlastníci ovlivňují politické procesy i veřejné mínění.

V dechberoucí jízdě pařížským společenským životem se v rychlém sledu střídá mnoho prostředí. Abychom se v inscenaci vyhnuli dlouhým přestavbám, musí být scénické řešení velmi efektivní. A právě taková je scéna jevištního výtvarníka Karla Čapka – jednoduchá a účelná, která pouze změnou světel či jednoho kousku nábytku dokáže proměnit například redakci na salón nebo pařížský bulvár. V takto jednoduché, a přitom rafinované scéně pak mají možnost vyniknout okouzlující kostýmy Petry Krčmářové.

První skutečně hlavní roli má na velkém vinohradském jevišti Ondřej Kraus, který je společně se svým bratrem Martinem hlavním protagonistou road show České televize Českem na koňském hřbetu, již můžete letos na podzim každý čtvrtek premiérově zhlédnout na ČT2. V rolích jeho osudových žen se představí Andrea Černá, Antonie Talacková, Jana Kotrbatá, Vendulka Křížová a Sabina Rojková, dále se na své cestě potká například s Otakarem Brouskem, Viktorem Javoříkem, Jiřím Roskotem nebo Tomášem Pavelkou.

Premiéru na velkém jevišti bude mít také režisér Šimon Dominik, který dosud v Divadle na Vinohradech režíroval úspěšné inscenace ve studiovém prostoru – Hrobníkovu dceru, Ucho nebo Havlovy aktovky Motýl na anténě a Audience.

Miláček