Ü
2019 2020

LISTOPAD

ČERVENEC

SRPEN

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

LISTOPAD

PROSINEC

ČERVENEC

SRPEN

PROSINEC

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2019 / 2020 / I - ZÁŘÍ

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

ZÁKULISÍPo každých prázdninách je něco nového!

Nejen obě hlediště Divadla na Vinohradech, hlavní sál a podkrovní Studiová scéna, ale i zákulisí zahajuje novou, stodvanáctou vinohradskou divadelní sezonu a těší se na své čtenáře, zejména pak na ty z nich, ze kterých se stanou diváci.

Pavel Rímský (Josef) a Tereza Císařová (Bětka), v pozadí Andrea Elsnerová (Týna) v inscenaci  Za dveřmi,
kterou jsme uvedli na konci května na Studiové scéně v režii Barbory Maškové. Zveme vás na nejbližší reprízy.

K prastarým komediantským rituálům patří, že spolek se sejde nejméně dva týdny předtím, než předstoupí před své diváky. Inscenace je třeba takzvaně „oprášit“ – tomu slouží zkoušky zvané oprašovačky, při nichž – jak se v zákulisí dočítáme z fermanu – běží „vše jako při představení“. Pokud neběží, je třeba chybu opravit. Oprašovačka se zpravidla zadrhne, když něco chybí – část scénické výpravy, kterou bylo přes léto třeba v divadelních dílnách opravit; kostým, který se nevrátil z čistírny; rekvizita, která se kamsi poděla; text, který se herci „vykouřil z hlavy“; nebo dokonce herečka či herec sami.

Proto zákulisí začíná sezonu přepočítáním vlastních řad. Ke smutným příběhům spolku patří, když některý z hereckých doyenů odejde do hereckého nebe. K běžným případům patří to, že herečka či herec změní angažmá. Dnes – a je to stále častější jev – herec odejde na „volnou nohu“ a je ochoten se na provozu souboru podílet pouze jako host. Chce prostě větší míru svobody, než mu umožňují přísná pravidla provozu činoherního repertoárového divadla. (Když se pak ve výsledku tyto „svobody hostů“ nasčítají, dojde občas k tomu, že se nenajdou termíny, kdy by bylo možné byť i sebeúspěšnější inscenaci nasadit na repertoár – a tak se s ní musíme rozloučit. To se přihodilo například v červnu oblíbené Bytné na zabití.) Ti starší ze zákulisí, kdo ještě pamatují normalizaci, si vzpomenou na situace, kdy herečka či herec chyběli, protože emigrovali. Na rozdíl od záměru změnit či ukončit angažmá své rozhodnutí nevrátit se z „devizové ciziny“ do okupované vlasti přirozeně předem neavizovali. Tehdejším principálům zamotávalo hlavu nejen, jak to v repertoáru rychle napravit, ale zejména jak to „nahoře soudruhům“ vysvětlit.

V nové sezoně přivítáme do souboru mladého a talentovaného Jiřího Roskota – který se už představil v alternaci v inscenaci Ahoj, krásko! (Linda). V Návštěvě staré dámy pak rozhodně nepřehlédnete Jiřího Šestáka. Před mnoha lety zde hostoval v Novákově inscenaci Krále Krysy, jinak je znám jako herec a mnohaletý úspěšný ředitel Jihočeského divadla v Českých Budějovicích; působil rovněž jako senátor Parlamentu ČR. Zákulisí si tiše libuje, když se v inscenaci Staré dámy zpovídá Ill (Tomáš Töpfer) Farářovi (Jiří Šesták). Dva exsenátoři na jedné scéně – no řekněte – „kdo to má“?

A pak se objeví další nové jméno: Tereza Císařová. Nové jméno, ale již známá vinohradská mladá herečka – Jenůfa z Její pastorkyně, Fanny z Fanny a Alexandra, princezna Alice ze Lva zimě či Anežka ze Školy žen. Tereza Terberová se o prázdninách vdala a přijala manželovo jméno. Je to, pravda, trošku genderově nemoderní a z hlediska marketingu, kdy jde o „budování značky“, riskantní – nemění to však nic na Terezině hereckém talentu a kouzlu. Zákulisí novomanželům gratuluje.

Pokud jde o přípravu rekonstrukce divadla, o jejím ak­tuálním stavu vás v těchto novinách informujeme na jiném místě, stejně jako o připravovaných novinkách.

A náš repertoár? Od září vám nabízíme 18 inscenací – z toho pět studiových. Do konce roku přibudou ještě dvě další – aktovky Václava Havla Motýl na anténě a Audience na Studiové scéně a Shakespearova okouzlující komedie Jak se vám líbí na velkém jevišti. Studentka režie z Akademie umění v Banské Bystrici, která u nás ve vinohradském zákulisí byla v květnu a v červnu na studijním pobytu a „nakoukala“ podstatnou část repertoáru, pravila s obdivem: „Každá ta inscenace je úplně jiná – a všechny jsou zajímavé a dobré.“

Zmiňujeme to zde jako projev ocenění naší snahy připravit divákům vždy nový a zcela původní zážitek i jako výraz naděje, že si z naší nabídky můžete vybrat podle svého divadelního gusta inscenaci ke své spokojenosti.

 

- dral -

Þ