2018 2019

BŘEZEN

DUBEN

KVĚTEN

LEDEN

ÚNOR

BŘEZEN

DUBEN

KVĚTEN

ČERVEN

LEDEN

ÚNOR

ČERVEN

ŘÍJEN

ZÁŘÍ

LISTOPAD

ČERVENEC

SRPEN

PROSINEC

ČERVENEC

SRPEN

PROSINEC

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

LISTOPAD

DIVADLO NA VINOHRADECH SEZONA 2018/2019/IV - PROSINEC Divadelní měsíčník, Vydává divadlo na Vinohradech

 

ZÁKULISÍZákulisí a konspirační teorie

Častěji než v rozpravách o divadle zaznívá dnes slovo zákulisí v souvislosti s různými spikleneckými teoriemi. Snaha zjednodušit nepřehlednou složitost dnešního světa nějakou vševysvětlující konspirací, probíhající „v zákulisí“, ulehčí život zejména těm, kdo se vyhýbají odpovědnosti za vlastní činy, a tím se vzdávají i vlastní svobody.

Jiří Maryško, Otakar Brousek ml., Marek Lambora, Marek Holý, Viktor Javořík
a Vladimír Čepek při improvizovaném představení Hamleta

V konspiračním zákulisí podle nich řídí naše životy záhadné síly, které to s námi vůbec nemyslí dobře a jimž nelze vzdorovat, protože jsou našemu zraku neviditelné.

Tohle mají spiklenci všeho druhu společné s divadelním zákulisím: na scéně se před veřejným zrakem objevují výjevy pečlivě připravené a dirigované odkudsi zezadu, kam nemá, ba nesmí být vidět. Zjevné zakrývá, co je skryté, a má za úkol jediné: mást nás a obloudit.

Rozdíl ale tkví v tomto: divadelní zákulisí pracuje vždy v zájmu diváka a pro jeho požitek. Zákulisí světa, jak ho vidí konspirátoři, pracuje vždy proti nám. (Rychle to sdílejte se všemi, než to tady smažou! :-))

Letošní Noc divadel se uskutečnila 17. listopadu, ve významný den snad jediného českého státního svátku, jehož obsah je ještě živoucí a nejen symbolický. Když jsme v zákulisí Divadla na Vinohradech připravovali její program, podlehli jsme na chvíli také konspirační teorii: Někdo vlivný (Ilumináti? Pražští kavárníci? Agroferti? Brusel? Putin? Sionisté? Plutokraté? – nejspíš všichni dohromady :-)) vymyslel Noc divadel proto, aby lidé neslavili státní svátek v ulicích, ale uklidili se pěkně spořádaně do divadel. A pak – muzejní noc, Noc kostelů – jistě, to jsou místa, kam se večer a v noci nechodí, ale řádně fungující divadlo (a tím Vinohrady jsou) se otevírá divákům šest večerů v týdnu. Tak jaképak copak s nějakou nocí?

Jenže kdepak spiklenci – byla to dvě chorvatská divadla v Šibeniku, která roku 2008 přišla s nápadem, jehož se ujaly evropské divadelní instituce, a Noc divadel o třetí listopadové sobotě byla na světě. Žádné spiknutí – prostě tradice. Spíš vynucovaná než živoucí. Ale je zbytečné se vzrušovat, je třeba konat.

A tak jsme konali. Zahájili jsme krásnou scénografickou výstavu, kterou můžete navštívit před představením nebo o jeho přestávce ve foyer na prvním balkoně. Zahráli jsme noční představení Ulit. Ale zejména – díky Jiřímu Maryškovi, který se ujal vedení herecké improvizace, – jsme opravdu „odhalili zákulisí“. První čtenou zkoušku instantní a úsporné inscenace vykostěného Hamleta provedli s režisérem Maryškem dramaturg Čepek a herci Brousek (Otakar ml.), Holý, Lambora a Javořík. A byla to skvělá zábava, tak skvělá, že málokdo uvěřil tomu, že se nad konceptem připraveným režisérem a dramaturgem herci sešli pouhé tři hodiny před produkcí. (My, jisti si tím, že nás všichni chtějí obelhat, dobře víme, že to zakonspirovaně zkoušeli a dřeli u templářů celých čtrnáct dnů. :-)) Nad úspěchem zdařilé improvizace se v zákulisí samozřejmě rozpoutala debata. Vyplatí se „neinstantně, neúsporně a nevykostěně“ zkoušet nové inscenace často déle než dva měsíce? Na spekulace odpověděla praxe. Hned od „všedního dne divadel“ 19. listopadu pokračovaly denní zkoušky dvou připravovaných inscenací.

A tak vás můžeme, vážení diváci, srdečně pozvat do studia na Klimáčkovu skvělou černou komedii Hrobníkova dcera (Zjevení) a na hlavní scénu na nesmrtelného Gogolova Revizora. Obě tyto hry jsou plné konspirací, pokřivujících myšlení postav, ale ujišťujeme vás, že všechno v jejich inscenacích je zjevné a bude také na scéně zjeveno.

Přejeme příjemnou zábavu ve světě, kde je lepší se strachu smát než si ze strachu vymýšlet kdejaké spiknutí.

 

- dral -