Ü
2021 2022

LEDEN

ÚNOR

ČERVENEC

SRPEN

LEDEN

ÚNOR

ČERVENEC

SRPEN

KVĚTEN

BŘEZEN

DUBEN

ČERVEN

PROSINEC

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2021 / 2022 / V - LEDEN

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

 

PŘIPRAVUJEME

Barbora Hančilová

Ve vsi Lakotice se mstí nemanželský syn Sekal (Marek Holý) za ponížení, které utrpěl v dětství, a postupně bere místním patriarchům jejich grunty. Jeho činy posvěcují němečtí okupanti. Pantátové včetně starosty se mu musí podřídit, aby neskončili jako jejich soused Pavlica v koncentráku.

Roli nemanželského syna Sekala nastuduje Marek Holý.Do role Jury Barana obsadil režisér Pavel Khek Tomáše Dastlíka.

Patriarchové si ovšem svůj majetek (ani životy) nechtějí nechat vzít, a když do vsi přijde Jura Baran (Tomáš Dastlík), prchající před Němci, protože se účastnil partyzánských bojů, rozhodnou se této situace využít. Poté, co Sekal a jeho pravá ruka, holič a další nemanželský syn Lžičař (Viktor Javořík), zapříčiní smrt Anežky (Šárka Vaculíková), pantátové se rozhodnou Juru Barana vydírat, aby Sekala zabil. Jura za sebou při útěku nechal nemocnou ženu s malým dítětem, a tak nemá příliš na vybranou… Jediným přítelem ve vesnici se Jurovi stane pater Flóra (Daniel Bambas). Zatímco ostatní v Jurovi vidí jen cizince a luterána, katolický kněz je schopen se přes odlišnost přenést a s Jurou se spřátelí. Jura vyčítá katolickému učení zpověď a po ní až příliš snadné odpuštění, sám se ale Flórovi s lecčím svěří. Flóra mu na oplátku prozradí některá Sekalova tajemství. Zrodil se ze znásilnění, a jeho matka ho proto nedokázala milovat, ve vsi byl jakožto bastard ponižován. Po absolvování několika nápravných zařízení pro mladistvé odjel do Španělska bojovat za komunisty a proti fašistům. A tato informace by jej mohla ohrozit… Povede se vesnici zbavit zla, které se mezi jejími obyvateli zrodilo? A je to vůbec možné, když si ho sami zaseli a vypěstovali?

Podle filmového scénáře Jiřího Křižana napsal divadelní adaptaci Martin Františák. Jiří Křižan ve svých filmových scénářích navazuje na české venkovské drama konce 19. století. Jeho díla v sobě mají podobnou neúprosnou dramatičnost jako Maryša nebo Gazdina roba. V dramatu Je třeba zabít Sekala se střetává starý svět nijak idylické venkovské společnosti, kde je nejdůležitější vlastnit půdu a narodit se do dobré rodiny, s realitou druhé světové války. Podobně jako v Maryše jsou i v tomto dramatu ženy vnímány jako majetek a chudí „baráčníci“ nemají stejná práva jako pantátové s gruntem. U Křižana se ovšem děj odehrává za velmi dramatických vnějších okolností. Druhá světová válka s sebou nese vnější nebezpečí, kterého Sekal umí dobře využít. Rigidní patriarchální svět pantátů zrodil Sekala skrze ponižování, ale teď se pantátové samotní stávají podřízenými v totalitě zrozené z pomsty. A podobně, jako tomu bylo v české historii, platí, že zbavit se jedné totality nemusí nutně znamenat návrat starých pořádků, ale spíš vznik totality nové – u Křižana v podobě Lžičaře… Okolnosti druhé světové války vytvářejí i slabinu Jury Barana. Jeho účast v odboji ho jako Sekalova protivníka silně znevýhodňuje. Situace je neudržitelná. Někdo musí zemřít…

Režie inscenace se ujme Pavel Khek, který se v Divadle na Vinohradech představil režií dramatu Fanny a Alexandr. Scénu vytvoří Michal Syrový a kostýmy Agnieszka Pátá-Oldak.

Jak se rodí zlo?

Þ