Ü
2018 2019

ČERVENEC

SRPEN

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

LISTOPAD

PROSINEC

ČERVENEC

SRPEN

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

LISTOPAD

PROSINEC

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2018/2019/IX - KVĚTEN

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

PŘIPRAVUJEMEZamilovaní blázniDramaturgický plán Divadla na Vinohradech 2019/2020

Jan Vedral

Divadlo na Vinohradech se programově zabývá tzv. velkou činohrou. Diváci od něj právem očekávají dnešek oslovující výklady textů dramat, komedií i tragédií, které jsou součástí evropského a českého kulturního kánonu, ale také nápaditou interpretaci moderní i současné dramatiky. Velká činohra přináší silná témata, týkající se soukromí jedince i života celé pospolitosti. Smysl života jedince v pospolitosti je velkou činohrou vyjadřován v příbězích, které jsou předváděny režírovanými herci vytvářejícími obrazy lidských osudů. Příběh, téma, herec – a obecenstvo jako součást obce. To jsou složky velké činohry.

Na Studiové scéně se podruhé objeví texty V. Havla, poprvé byly v roce 2000
inscenovány jeho aktovky Rodinný večer a Vernisáž.
Na snímku J. Šťastný (Michal), V. Dlouhý (Bedřich) a L. Juřičková (Věra) v inscenaci Vernisáž, r. J. Burian

Láska a věrnost „divadlu ve službách dramatu“ se dnes v souvislostech postdramatických performancí některým jeví jako donquijotské bláznovství. „Všimli si na Vinohradech, ve kterém žijeme století?“ rozčiluje se na jednom z internetových portálů jakýsi vyznavač postmoderního chaosu. Ano, všimli. Ve svém neustále se obměňujícím repertoáru nabízí Divadlo na Vinohradech svým divákům každý měsíc kolem osmnácti inscenací, z toho čtyři či pět mohou diváci vidět na Studiové scéně jako součást dlouhodobého programu Česká a slovenská komorní hra. Našimi dramaturgickými zásadami při výběru titulů a přípravě jejich inscenací jsou jedinečnost a souvislost. Usilujeme o to, abychom na repertoáru neměli dvě žánrově, stylově a obsahově podobné inscenace, aby každý zážitek byl původní a nový. A současně, aby – zřetelně pro pravidelné a věrné diváky – jednotlivé inscenace v delším čase vytvářely souvislé a čitelné myšlenkové řady. Snad nejzřetelnější naše dramaturgická řada je věnována českému dramatu, se zvláštním zřetelem na texty a autory, kteří patřili k více než stodesetileté historii vinohradské scény. V nové sezoně proto uvedeme slavnou hru českého básníka, dramatika a (dnešními slovy) veřejného intelektuála Viktora Dyka Zmoudření dona Quijota. První inscenace tohoto skvostného textu v roce 1914 (v režii F. Zavřela) na Vinohradech patří k nejslavnějším kapitolám z dějin českého divadla. Na obraz vývoje české společnosti druhé poloviny 19. století, který přinesla diváky oblíbená inscenace naší dramatizace Neffových Sňatků z rozumu, naváže (stejným inscenačním týmem připravovaná) jevištní podoba Českého románu. Autobiografický román významné herečky a spisovatelky Olgy Schein­pflugové o jejím vztahu a posléze manželství s Karlem Čapkem časově pokrývá období první republiky a souvisí, jak jinak, také přímo s Divadlem na Vinohradech a jeho geniem loci.

Na Studiové scéně v listopadu uvedeme dvě aktovky Václava Havla: Motýl na anténě – Audience. Na jaře pozveme diváky na inscenaci pozoruhodného básnicko-dramatického obrazu Antonína Přidala Pěnkava s Loutnou.

Do nové sezony v září 2019 vstoupíme se slavnou hrou Friedricha Dürrenmatta Návštěva staré dámy. Půjde již o její třetí vinohradskou inscenaci – po Antonii Hegerlíkové (Dudkovo nastudování z 60. let) a Jiřině Jiráskové (v režii V. Strniska v 90. letech) se v hlavní ženské roli pomstychtivé multimiliardářky představí Dagmar Havlová Veškrnová, jako její exmilenec a oběť pomsty obchodník Ill Tomáš Töpfer. Inscenaci připravuje režisér Jan Burian.

A v prosinci se vypravíme s Williamem Shakespearem (v režii Juraje Deáka, který si se slavným alžbětincem na Vinohradech dobře rozumí, jak dokázal ve Zkrocení zlé ženy a Romeo­vi a Julii) do Ardenského lesa ve slavné komedii Jak se vám líbí. Právě v tomto pohádkovém lese se ve vyhnanství potkávají blázni a zamilovaní v – dodnes duši oblažující – oslavě lidské svobody a lásky.

Bláznů zamilovaných i nezamilovaných, bláznů z rozhodnutí či zcela nevědomých, milenců vyslyšených, zavržených, opuštěných i mstících se je nejen v této hře, ale v repertoáru celé sezony víc než dost. Jejich spektrum ještě rozšíří Čechovův Strýček Váňa, komedie nenaplněných lásek a neuskutečněných ambicí, jejíž uvedení je pokračováním dlouhodobé dramaturgické řady, kterou můžeme nazvat „obraz rodiny ve zlomech času“. Na úplný konec sezony pak plánujeme osvěžující a komediálně všestranně bravurní adaptaci francouzského Labicheova vaudevillu, který pro sebe (a pro české divadlo) přepracovali Voskovec a Werich pod názvem Slaměný klobouk aneb Helenka je ráda.

Budeme rádi, když náš repertoár, obohacený o nové inscenace připravované sezony, zaujme nejen stávající vinohradské diváky, ale přitáhne k velké činohře i ty, kdo s návštěvou Divadla na Vinohradech teprve váhají.

Þ