Ü

2023

2024

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2023/2024 / V – LEDEN

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

TŘI OTÁZKY

Vladimír Čepek, Zuzana Paulusová

Režisér Šimon DominikPokolikáté se jako režisér setkáváš s texty Karla Steigerwalda? Vedle Břetislava Rychlíka jsi znám jako druhý režisér, který v současnosti Steigerwaldovy hry inscenuje (dříve byl jeho „korunním“ režisérem Ivan Rajmont).

Komedie Pronásledování a umučení dr. Šaldy je mým čtvrtým setkáním s dramatikou Karla Steigerwalda, dvě jeho hry jsem předtím režíroval v chebském divadle a jednu v divadle v Liberci. Je to setkání zajímavé, vstupuji znovu do určitého pole, které je mi známé způsobem autorova uvažování, volbou slov i výstavbou situací. Všechny tři předchozí hry, které jsem režíroval, byly ale dějinně-politické. Byla to hra Horáková, Gottwald o procesu s Miladou Horákovou, dále hra Políbila Dubčeka o roce 1968 a Cena facky, která se v hlavní lince vracela do padesátých let, do komunistického vězení v Uherském Hradišti. Dá se říct, že v základních konturách je tedy terén známý, ale když se člověk na tu mapu podívá z výšky a dostává se hlouběji do textu, zákruty jsou jiné a nejde o opakování.

Komedie Pronásledování a umučení dr. Šaldy byla poprvé uvedena v roce 2004 v Národním divadle, vinohradská inscenace bude teprve druhým uvedením tohoto textu. Proč byla pro Studiovou scénu vybrána právě tato hra?

S dramaturgií divadla jsme hledali nějakou Steigerwaldovu komorní hru pro cyklus Česká a slovenská komorní hra na Studiové scéně, protože text tohoto autora by měl být jakýmsi vyvrcholením tohoto cyklu. Přečetli jsme poměrně dost jeho textů a nakonec jsme dospěli k této prakticky nehrané hře. Lákala nás možnost se na ni po dvaceti letech podívat čerstvýma očima. Je to velmi chytře napsaná komedie. Původní české komedie vzniklé za poslední dvě nebo tři dekády bývají často pouze rozehranými anekdotami. A to tahle hra rozhodně není. A rozhodně se nepodobá ničemu, co je v divadlech běžně k vidění. V rámci komediálního žánru je až překvapivě komplexním pohledem na divadlo, herectví a na lidi kolem něj. Tím je pro nás přitažlivá a věřím, že díky tomu může být přitažlivá i pro diváky. Pro Steigerwalda je typické, že si ve hře nebere žádné servítky, pálí do vlastních řad a na všechny strany a je při tom velmi ostrý. Kouzlo té hry je kromě jiného v tom, že nejde o onen laskavý český humor ani o třicátou verzi české komedie o vztazích. Je to komedie černá, ostrá – a neodolatelně zábavná.

První čtená zkouška komedie
Pronásledování a umučení dr. Šaldy – autorka kostýmů Petra Krčmářová představuje kostýmy pro jednotlivé role.
Poskytuje podle tebe tato hra věrný obraz divadelního prostředí?

Podle mě je to obraz velmi věrný, i když autor použil skutečně velkou nadsázku. Když ale člověk jen trochu zasažený divadlem nahlédne dovnitř té nadsázky, zjistí, že většinu těch situací někdy už zažil nebo o nich slyšel vyprávět. Karel Steigerwald v tomto textu zúročil (v době, kdy ho psal) asi třicet let, během nichž se u divadla v různých pozicích a funkcích pohyboval, a v mnohém se trefil velmi přesně. A to odpozorované dokázal právě díky svému ostrému peru a ostrému vidění situací povýšit na obraz divadelního prostředí, který je nadsazený, velmi divadelní a efektní, ale přitom obsahuje pravdivé jádro, a najít se v něm může každý, včetně diváků.

Je to už tvoje čtvrtá režie na Studiové scéně…

Líbí se mi, že každá byla jiná a že pokaždé zkoušíme nový přístup. Nejprve jsem režíroval Ucho, jasnou, psychologickou, postupně rozvíjenou hru. Pak tady byla Hrobníkova dcera Viliama Klimáčka, taky trochu komedie, ale s aktuálními přesahy, dotýkajícími se nacionalismu a uprchlické krize. Třetí byly Havlovy aktovky Motýl na anténě / Audience, velmi stylizovaný, specifický, absurdní, ale samozřejmě skvělý komediální text. A ve hře, kterou právě zkoušíme, na tuto komediálnost navazujeme, ale zcela jiným typem textu. Je to sice také intelektuální komedie, ale vlastně fraška, tedy komedie fyzicky rozehrávaná. Věřím, že toto spojení bude diváky bavit.

… pro Šimona Dominika, režiséra
inscenace Pronásledování a umučení dr. Šaldy