2024
2025
DIVADLO NA VINOHRADECH
SEZONA 2024 / 2025 / VI - ÚNOR
Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech
PŘIPRAVUJEME
Román Hana na prknech Vinohradského divadla
Jiří Janků
Divadlo na Vinohradech připravuje pro své diváky novou inscenaci, kterou bude dramatizace úspěšného románu Aleny Mornštajnové Hana. Literární předloha je strhujícím příběhem o vině, odpuštění a rodinných tajemstvích, který si získal tisíce čtenářů a stal se bestsellerem.
Radek Holub jako Johann Sebastian Bach v inscenaci Bach & synové
Kniha je zároveň součástí širšího literárního trendu, který se v české literatuře rozvíjí v posledních letech. Spisovatelky jako Kateřina Tučková, Karin Lednická nebo právě Alena Mornštajnová vyprávějí příběhy spojené jednak se skutečnými historickými událostmi dramatického 20. století, ale také s konkrétními, většinou moravskými regiony. Místo děje ve všech případech není jen kulisou vyprávění, ale klíčem k duši hlavních hrdinů. Tučková zkoumá například mystický svět Žítkové, Lednická oživuje zašlou slávu Karvinska a Mornštajnová se zaměřuje na Valašsko. Každá z nich přitom zachycuje historii a kulturu daného regionu a propojuje ji s univerzálními tématy, jakými jsou vina a trest, hledání identity či vyrovnávání se s traumaty dějin.
V Haně je konkrétním místem, které dodává příběhu autenticitu a hlubokou citovou vazbu, Valašské Meziříčí. Autorka detailně vykresluje jeho prostředí, od konkrétních ulic až po obecnou atmosféru menšího města, kde se odehrávají velké dějiny i malé, intimní tragédie. Děj se opírá o skutečné historické události, které jsou s tímto městem spojeny, jakými byly například epidemie tyfu v roce 1953 nebo deportace místních Židů do Terezína a následně do vyhlazovacích koncentračních táborů v letech 1942–1943. Alena Mornštajnová tyto události propojuje s emocionálními a morálními dilematy svých postav, které jsou logicky regionem velmi determinovány. Pracuje se s mentalitou obyvatel maloměsta, místními zvyky a tradicemi a v neposlední řadě také s lokálním jazykem. Místo děje tak výrazně ovlivňuje charakter postav a ovlivňuje jejich jednání. Čtenářský, a potažmo i divácký zájem o takové příběhy je velký (zdramatizovány už například byly romány K. Tučkové Bílá voda a Žítkovské bohyně či Šikmý kostel K. Lednické) a my věříme, že se to potvrdí i v případě naší nové inscenace Hana.
Marek Lambora (Karl Filip Emanuel Bach)
a Ondřej Brousek (Vilém Friedemann Bach) v inscenaci Bach & synovéDramatizace literární předlohy je fenomén, na který jsou vinohradští diváci zvyklí. Stačí si připomenout několik našich inscenací z posledních let – Sňatky z rozumu, Český román, Miláček či Danny Smiřický. Převést složitě strukturované literární dílo do divadelní podoby vyžaduje pečlivou práci při přípravě scénáře a správnou motivaci celého hereckého souboru. Režie Hany se tentokrát ujal zkušený Petr Svojtka, který má s podobným typem inscenací velké zkušenosti z působení v Městských divadlech pražských i v jiných divadlech po celé republice. V minulosti režíroval a také spoludramatizoval například Hrabalovy Postřižiny, Olbrachtova Nikolu Šuhaje nebo Hraběte Monte Christa z pera Alexandra Dumase. Navíc na Vinohradech nezkouší poprvé, dobře zná zdejší klima i herecký soubor. Do inscenace obsadil například Andreu Elsnerovou, Terezu Císařovou, Andreu Černou, Zuzanu Vejvodovou, Naďu Konvalinkovou, Antonii Talackovou, Jaroslava Satoranského, Marka Holého, Kryštofa Rímského a další členy našeho souboru. Zkušenosti s vinohradským prostorem mají i výtvarníci Michal Syrový a Agnieszka Pátá-Oldak, autor hudby Vladimír Nejedlý a choreograf Martin Pacek. Všechny společně nyní čeká velké dobrodružství, kterým bezesporu každé zkoušení nové inscenace je. Držte nám proto palce, abychom si se všemi nástrahami poradili, a mohli se spolu s vámi od dubna v divadle na představeních Hany společně setkávat.