Ü

2024

2025

BŘEZEN

DUBEN

KVĚTEN

LEDEN

ÚNOR

BŘEZEN

DUBEN

KVĚTEN

ČERVEN

LEDEN

ÚNOR

ČERVEN

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

ČERVENEC

SRPEN

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

LISTOPAD

PROSINEC

ČERVENEC

SRPEN

LISTOPAD

PROSINEC

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2024 / 2025 / IV - PROSINEC

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

TŘI OTÁZKY

Zuzana Paulusová

Jevištní mistr Roman VodičkaSpolu s vaším služebně mladším kolegou Davidem Schafferem vedete tým vinohradských jevištních techniků neboli kulisáků. Kolik jich v současné době divadlo zaměstnává?

I s námi dvěma jevištními mistry je jich 27, jsou rozděleni do tří skupin, ke každé patří ještě jeden nábytkář, dále čtyři hoši z provaziště a jeden čalouník.

Co všechno mají na starosti a jak vypadá jejich pracovní rytmus?

Zjednodušeně řečeno musí postavit scénu, po představení ji zbourat a odsloužit ještě představení se všemi náležitostmi, což bývá přestavba scény o přestávce, v některých inscenacích se scéna mění i během představení, např. v Pygmalionu. Skupiny se střídají, jedna má ranní směnu od 7.30 h až do konce představení, druhá skupina nastupuje od 14 h do konce představení a třetí má volno. Kluci se během směny dost nadřou, není to zrovna snadné povolání.

Zároveň ale tato profese odjakživa přitahovala zajímavé a svobodomyslné lidi, kteří chtěli mít prostor pro různé své zájmy a aktivity (jako kulisák pracoval např. i Václav Havel). Vím, že vinohradští kulisáci umějí spoustu věcí…

To určitě ano. Až na několik výjimek jsou všichni hudebníci. Jsou tady členové několika poměrně známých hudebních uskupení, např. skupiny Sněť, která získala za rok 2021 Cenu Anděl v kategorii Rock, ale nepřevzala ji, frontmanem je Tomáš Mitura a hraje v ní také Vojtěch Jasanský. Členem skupiny Mörkhimmel je Tomáš Hořák, do skupiny Zimmer frei patří Vít Tichý, ve skupině Gambrz Reprs působí Filip Jeřábek. Tomáš Mitura vydal několik knih o tetování, studoval v zahraničí, mezi kluky je víc absolventů vysokých škol, i když se to o nich neví.

Kolega jevištní mistr David Schaffer, který studoval „Ježkárnu“, tedy Konzervatoř Jaroslava Ježka, má hudbu jako koníčka, hraje, zpívá i skládá. Dále je tady například dobrý zvukař – nábytkář Eda Baroch, další nábytkář Petr Fiřt spolupracuje jako kameraman s ČT, kolega Artur Mirakjan má taneční školu, která mu dobře klape, a to ještě není všechno. Jsou to prostě šikovní múzičtí kluci s různými talenty.

… a vy mezi ně dobře zapadáte. V DnV pracujete 40 let, z toho na pozici jevištního mistra 20 let. Co má v divadle na starosti jevištní mistr?

Odpovídá za to, že scéna k představení bude postavená včas a se všemi náležitostmi a samozřejmě bude pro herce bezpečná. Jevištní mistr musí vědět o všem, co se na scéně děje a co je třeba.

Při práci jste vystudoval teologickou fakultu a získal titul ThDr. Co vás k tomu vedlo?

Studium pro mě bylo víceméně hobby, při své práci v divadle ho přímo nevyužívám, ale osobně mě velmi obohatilo. Díky němu jsem přečetl spoustu věcí, které mě zajímaly, ale jinak bych se nepřinutil se jimi zabývat. Napsal jsem rigorózní práci o Efraimu Freudovi, vzdáleném příbuzném známého S. Freuda, který v roce 1947 budoval stát Izrael. Moje práce dokonce vyšla tiskem.

Neuvažoval jste v souvislosti s tím o změně zaměstnání?

Nějaký čas jsem si pohrával s myšlenkou, že bych šel dělat třeba asistenta na fakultu, ale nedošlo na to – jednak by to bylo za stejné peníze, a hlavně mám dojem, že bych do jiného prostředí a „normálního“ kolektivu tak úplně nezapadl. Dříve jsem vyzkoušel několik jiných profesí, ale necítil jsem se tam tak spokojený, jako jsem tady. Tady v divadle jsou lidé, kteří jsou mi svým naturelem blízcí.

… a tři navíc pro ThDr. Romana Vodičku,
jevištního mistra DnV