Ü

2024

2025

BŘEZEN

DUBEN

KVĚTEN

LEDEN

ÚNOR

BŘEZEN

DUBEN

KVĚTEN

ČERVEN

LEDEN

ÚNOR

ČERVEN

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

ČERVENEC

ŘÍJEN

SRPEN

LISTOPAD

PROSINEC

ČERVENEC

SRPEN

LISTOPAD

PROSINEC

ZÁŘÍ

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2024 / 2025 / I - SRPEN / ZÁŘÍ

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

ZÁKULISÍ

Jan Vedral

V červnových předpremiérách inscenací Terezka a Večer tříkrálový aneb Cokoli chcete vtrhl na jeviště našeho divadla a také do jeho souboru další „výsadek“ mladých hereček a herců, čerstvých absolventů Divadelní fakulty AMU. Soudíme-li podle dosavadních reakcí publika v hledišti i na sociálních sítích, byl to opět výsadek slibný a úspěšný.

František Beleš (Pan Tobiáš Brock), Erik Zabrucký (Pan André Chabrus),
Viktor Javořík (Malvolio, správce) a Jiří Panzner (Fabian, sloužící)
v Shakespearově komedii Večer tříkrálový aneb Cokoli chcete,
r. Juraj Deák, 2024
Sluší se nové kolegyně a kolegy přivítat a představit. Jsou to dvě sezony, kdy do angažmá nastoupili Sára Rychlíková a Petr Matyáš Cibulka. O tom, jak rychle na Vinohradech zdomácněli, svědčí i ohlas jejich herectví v inscenacích Danny Smiřický, Past na myši a Nepijte tu vodu. Naposledy pak právě ve Večeru tříkrálovém, kde Sára hraje strůjkyni ďábelské intriky Marii a Matyáš nás celým bláznivým a až po uši zamilovaným dějem Shakespearovy komedie provází jako Šašek.

Nyní k nim a do souboru přibyli čerství absolventi divadelní školy. Diváci, kteří dosud měli možnost navštívit v kostele sv. Šimona a Judy naši „site specific“ inscenaci hry Lenky Lagronové Terezka, hovořili bez výjimky o výkonu Karoliny Knězů v titulní roli s obdivem hraničícím s úžasem. Právem. Věříme, že se Karolíně (hraje už také v Pygmalionu a v Dannym Smiřickém) bude dál dařit například v připravovaném Poprasku na laguně a také, že se nám exkluzivní inscenaci Terezky podaří v nové sezoně reprízovat tak, aby se na ni dostali všichni zájemci.

Jako soustavní karnevaloví narušitelé dvojnické romance Večera tříkrálového překvapili a potěšili diváky (a celé zákulisí divadla) František Beleš (rytíř Tobiáš Brock) a Erik Zabrucký (André Chabrus). František už má naše jeviště trošku ochozené (alternoval ve Vzpouře lásky s Matyášem), i když s ohledem na jeho spontánní energii není slovo „chůze“ nejvhodnější. Erik i na velkém jevišti potvrdil schopnost komediálně pointovat poněkud bizarní chování „svých postav“, kterou prokázal už v inscenacích v DISKu. Jiří Panzner, který je jako Fabian dalším kvítkem tříkrálové opilecké družiny, je už herec o generaci starší a zkušenější, na našem jevišti si své už „odhostoval“. Také všechny tři pány budeme mít možnost znovu vidět v Goldoniho Poprasku na laguně.

Slavnou roli Violy pak ve Večeru tříkrálovém přesvědčivě hraje ještě studující herečka Kateřina Elizabeth McIntosh. I tu už diváci mohou znát z Dannyho Smiřického a z komedie Nepijte tu vodu. Těšíme se, až si v nové sezoně odbude své studijní povinnosti a nastoupí naplno do práce našeho ansámblu.

Karolina Knězů (Terezka), v pozadí Barbora Poláchová (Magdalena)
a Šárka Krausová (Anežka) v inscenaci hry Lenky Lagronové Terezka,
r. Radovan Lipus, 2024
Před několika lety v těchto novinách vítal ředitel Tomáš Töpfer v souboru tehdejší „výsadek“ mladých hereček a herců a žádal diváky – Sledujte je, za pár let z některých z nich budou opory souboru. Že se to stalo, o tom nás ve Večeru tříkrálovém přesvědčí bravurní Malvolio Viktora Javoříka, ale také v celém repertoáru práce ostatních, které zde pro nedostatek místa a také proto, abychom na někoho nezapomněli, raději nejmenujeme.

Ve světě, ve kterém se vše neustále mění, a sotvaže si na nějakou novinku zvykneme, už je zastaralá a vše je zase jinak, se přirozeně mění i divadelní soubory. Letitá „věrnost podniku“, kterou v našem ansámblu prokazují například nyní „služebně nejstarší“ Jaroslav Satoranský, Svatopluk Skopal, suflérka Jana Hrubá, inspicientka Sandra Tomanová (a také autor těchto řádků), už dnes většinově vyšla z módy. V době nespočtu možností (a pokušení) znamená uvázat se smluvně k ansámblu (a jeho zákulisí) nejen příležitost, ale také službu. Souborové divadlo, tento osvícenský „vynález“, to dnes nemá snadné. Zvykáme si na to, že tak jako maršálové ve známém hitu Vodňanského a Skoumala herečky a herci „přicházejí, odcházejí“, ale soubor, byť se obnovuje častěji, než tomu dříve bývalo, zůstává, drží-li se svého programu. A svého publika. A o to se všichni v zákulisí snažíme.

Přesvědčte se o tom sami v sezoně 2024/2025.

Přicházejí…