Ü
2021 2022

ČERVENEC

SRPEN

LEDEN

ÚNOR

ČERVENEC

SRPEN

KVĚTEN

BŘEZEN

DUBEN

ČERVEN

PROSINEC

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2021 / 2022 / VIII - DUBEN

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

ROZHOVOR

Divadlo vnímám jako pomyslnou třešničku na dortu

Zuzana Paulusová

Tereza Bebarová je členkou vinohradského hereckého souboru od roku 2015 a zatím jsme ji na Vinohradech mohli vidět ve čtyřech rolích. Je také oblíbenou televizní herečkou, moderátorkou a v poslední době si jako šéfredaktorka zájmového časopisu přibrala i novinářskou profesi. V současnosti zkouší s režisérem Jurajem Deákem roli Bernardy ve slavném „ženském“ dramatu Gabriela Garcíi Lorcy Dům Bernardy Alby. Tato postava patří mezi velké role světového dramatického repertoáru.

Zleva Tereza Bebarová (Bernarda), Sára  Rychlíková (Amélie) a Jana Kotrbatá (Adéla) na čtené zkoušce inscenace Dům Bernardy AlbyBernarda Alba je rozporuplná postava – máte pro ni i přesto pochopení, rozumíte jejím pohnutkám a důvodům jejího chování vůči vlastním dcerám, a vůči světu vůbec?

I když postava Bernardy působí nepřístupně a přísně, silně vnímám její emocionalitu a lásku k dcerám, kterou projevuje sice zřídka, ale není o ní pochyb. Jaká je její forma, je věc druhá. Ale jak víme, láska má mnoho podob a její důsledky mohou být leckdy tragické. Když jsem se zamýšlela nad důvody Bernardina chování, napadlo mě, že její životní příběh mohl vypadat následovně: Jako dívka vyrůstala v silně šovinistickém prostředí, mohla mít i nějaký silný traumatický zážitek týkající se ženství či násilí na ženách. Navíc vyrůstala ve společnosti, kde ženy nemají možnost rozhodovat o svém životě, natož o svém těle, a to všechno ji bezesporu zformovalo do bytosti emocionálně uzavřené a sešněrované. Když se pak na Bernardu podíváme z tohoto úhlu, můžeme její chování v mnoha ohledech lépe pochopit.

Máte pocit, že bude třeba u diváků „zabojovat“ o pochopení a sympatie k této postavě?

Myslím, že bojovat nebude třeba. Divák je chytrý a kontexty vztahů určitě pochopí. Spíš jsem zvědavá na reakce různých generací, protože jinak může Bernardu vnímat dvacetiletý divák a jinak divák – rodič, který ví, že výchova dítěte může být mnohdy komplikovaný a náročný proces.

Drama Dům Bernardy Alby mělo českou premiéru v roce 1946 právě ve Vinohradském divadle. I v současnosti se naše divadlo záměrně vrací k textům, které naplňují program velké činohry. Jak tuto hru vnímáte vy – je to pro vás velký, klasický titul, nebo je to živé drama i dnes, ve třetím tisíciletí?

Ve vaší otázce je zároveň odpověď. Je to velký, klasický titul, s krásnými hereckými příležitostmi pro dámskou část ansámblu, se silným posláním a přesahem. Ženská otázka je živá v jakékoli době, a i když dnes došlo k výrazné změně a posunu, toto téma bude aktuální vždy.

Tereza Bebarová v roli Chůvy, se Sabinou Rojkovou (Julie)
v dramatu Romeo a Julie, r. Juraj Deák, 2015
Bernarda vychovává své dcery v rámci určité pevné tradice. Vy jste maminkou dvou malých dcer, ctíte i vy nějaké tradice ve výchově?

Když se mi narodila první dcera, přistupovala jsem k ní s velkým respektem a otevřeností. Myslím, že má díky tomu dobře nastavené životní hodnoty. Čím je starší, tím víc cítím potřebu ukázat jí svět i z jiné strany, kde existuje řád, pravidla i povinnosti. Myslím, že je dobré oba přístupy vyvážit a najít v nich ideální balanc. A to je podle mě největší úskalí výchovy.

Po mateřské dovolené jste se vrátila do role chůvy v Shakespearově dramatu Romeo a Julie a toto představení jsme loni hráli také ve Valdštejnské zahradě (a další sérii venkovních představení této inscenace plánujeme i na letošní červen). Jak se vám hrálo „pod letním nebem“?

Představení pod širým nebem je vždycky zážitek, a v případě Valdštejnské zahrady to platí dvojnásob. Toto místo má úžasnou historii a neopakovatelnou atmosféru. A popravdě, impozantní sala terrena k vyprávění příběhu dvou veronských milenců přímo vybízí. Myslím, že nejen diváci, ale i my herci jsme byli poctěni možností být v prostorách, kam se ve večerních hodinách běžně nemáte možnost podívat.

Kromě divadla se úspěšně věnujete i jiným aktivitám. Jaké místo má ve vašem životě divadlo?

Divadlu se aktivně věnuji od svých šestnácti let a do příchodu mých dcer v mém životě hrálo doslova hlavní roli. Dodnes obdivuji svého muže, se kterým jsem od svých sedmnácti, že to respektoval a fandil mi, i když život s herečkou není vůbec jednoduchý. V současné době vnímám divadlo jako pomyslnou třešničku na dortu, které se už nevěnuji úplně „vrcholově“, ale s o to větší radostí. Snažím se o to, aby divadlo nebyla práce, ale výjimečný zážitek a potěšení.

Jste také šéfredaktorkou zájmového časopisu zaměřeného na chalupaření. Je vám bližší se vyjadřovat hereckými prostředky, nebo psaným slovem?

To je zajímavá otázka. Psaní jsem vždy vnímala jako úžasný druh talentu a měla jsem k němu velký respekt. A jelikož mám ráda výzvy, práci šéfredaktorky jsem přijala s nadšením. Díky mému vlastnímu projektu Čas na TeBe, který vznikl během Covidu a kde jsem mimo jiné objevovala šikovné české podnikatele, řemeslníky, kutily, ale i nadšence všeho druhu, jsem teď v časopise Na chalupě s Terezou Bebarovou dostala příležitost představit je i širší veřejnosti a mám z toho upřímnou radost.

Þ