2020 2021

KVĚTEN

BŘEZEN

DUBEN

KVĚTEN

LEDEN

ÚNOR

ČERVEN

LEDEN

ÚNOR

ČERVEN

BŘEZEN

DUBEN

ŘÍJEN

ZÁŘÍ

LISTOPAD

ČERVENEC

SRPEN

PROSINEC

ČERVENEC

SRPEN

PROSINEC

ŘÍJEN

LISTOPAD

ZÁŘÍ

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2020 / 2021 / I - ZÁŘÍ

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

ROZHOVOR

Vladimír ČepekMarek Lambora při zkoušce inscenace Balada pro banditu

Marek Lambora na Vinohradech vytvořil už několik velkých rolí a v současné době finišuje zkoušení role Nikoly Šuhaje v muzikálu Balada pro banditu. Jaké má zkušenosti s tímto žánrem, jaká píseň z „Balady“ je jeho nejoblíbenější a jak se mu zpívá?

Před časem jsi vyhrál oblíbenou televizní soutěž Tvoje tvář má známý hlas. Máš i nějaké další zkušenosti s hudebním divadlem a s muzikálem?

Ještě před show Tvoje tvář má známý hlas jsem nazkoušel muzikál Šakalí léta v Divadle Na Fidlovačce, kde hraju Bejbyho. Moje první muzikálová zkušenost byla v divadle Hybernia, a to v muzikále Alenka v kraji zázraků, kde jsem nastudoval roli Kloboučníka. Muzikál mě baví, spojení tří disciplín – tance, zpěvu a herectví – je poměrně přitažlivé, ale v současné době je pro mě pořád jedničkou činohra.

Vnímáš zásadní rozdíl ve zkoušení muzikálu nebo činohry s výrazným pěveckým partem a klasické činohry?

Rozhodně! Během zkoušení muzikálu se musíte zaměřit na všechny tři výše zmíněné oblasti. Pro mě je vždy veliký „maglajz“ ze začátku všechno skloubit, a ještě se soustředit na cíl a směr, kterým chcete postavu vést. Trvá mi nějakou dobu, než se v tom usadím. Může se zdát, že je činohra v tomto směru jednodušší, ale opak je pravdou. U činohry se klade velký důraz na postavy a situace. Nemůžete uniknout a schovat se za píseň nebo choreografii. Je to zkrátka jen na vaší postavě a kolegovi, jestli jste vytvořili a obhájili si to, co je v daném dramatu důležité, a jestli vtáhnete diváka do děje.

Některé písně z muzikálu Balada pro banditu zlidověly a zpívají se u táboráků, na oslavách a posezeních… Jak se tyto známé písně zpívají tobě?

Mně osobně se hudba z Balady pro banditu líbí, a moc! Po prvních korepeticích jsem zjistil, že máme poměrně jinou aranž písní, než jsme měli třeba na konzervatoři, kde jsme tento kus také hráli. A musím s radostí říci, že je ještě o kousek hezčí! S Ivou Marešovou jsme vybírali tóniny tak, abychom neměli problém odzpívat a zároveň odehrát celé představení. Zatím se mi to zpívá poměrně dobře, až na pasáže, kde se přechází k falzetu. Tam jsem vždy nejistý, tak doufám, že se při zkoušení této nejistoty zbavím. Jestli jsme vybrali správné tóniny, zjistíme stejně až tak v polovině zkoušení, kdy bude vše zasazeno do situací. Tak doufejme, že jsme je zvolili dobře.

Která písnička z Balady je tvoje nejoblíbenější?

Jednoznačně „Řekněte mamce“. Je to pro mě jedna z nejodevzdanějších písní, které znám. Nikola je při ní připraven na svou smrt a jen, řekněme, s povzdechem „rekapituluje“ svůj život.

Balada pro banditu je velmi známá hra. Je podle tebe výhoda účinkovat ve všeobecně známé hře – nebo je pro herce větší dobrodružství objevovat zcela nový titul?

Známá hra má určitá úskalí. V tomto případě si myslím, že je to srovnání se slavnou inscenací, jako byla ta v Divadle na provázku. Přece jen se hrála dlouho a spousta lidí ji viděla. Zároveň se ale nebojím, že by na naši inscenaci diváci přišli jen kvůli srovnání.

Podíval jsi se na film Balada pro banditu nebo na záznam některé z předchozích inscenací (třeba té zmíněné nejznámější provázkovské), nebo jsi se naopak nechtěl „rozptylovat“ a raději jsi na roli pracoval po svém?

Film jsem viděl už na konzervatoři, ale před začátkem zkoušek jsem si ho znovu nepustil. Stejně tak záznam z Divadla na provázku. Už tak mám spoustu vzpomínek na zkoušení Balady na škole. Byla to moje první velká role před profesionální scénou a ta se vám do hlavy zaryje poměrně hluboko. Proto jsem chtěl jít do vinohradského zkoušení raději jako „nepopsaný list“. Nechtěl jsem být ovlivněný, chtěl jsem v Nikolovi najít něco nového a svého, stejně jako se o to snažím u všech ostatních in­scenací.

S Markem Lamborou jsme si povídali těsně před původně plánovaným začátkem zkoušek, na samém začátku krize vyvolané koronavirem. Balada pro banditu se nakonec zkoušela v průběhu května a června a generální zkoušky proběhnou po prázdninové pauze těsně před premiérou, která je plánována na 2. října. Na konci první fáze zkoušení jsem Markovi položil ještě doplňující otázku:

Jaké bylo (nebo je) zkoušení Balady pro banditu?

Náročné a velmi intenzivní, o to víc, že inscenace měla být už dávno hotová, ale kvůli „korona krizi“ se zkoušení oddálilo, jako ostatně úplně všechno. Zkoušet jsme začali později, a i když máme premiéru až na začátku října, musí být inscenace hotová do 1. července. Na konci září pak „vlítneme“ rovnou do generálkového týdne, což je asi jenom pět dní, takže jsme makali opravdu hodně intenzivně – dopoledne, odpoledne, večer, měli jsme i třífázové zkoušky. Věřím, že to na výsledku bude vidět.

A co bys chtěl vzkázat divákům?

Milí diváci, určitě přijďte, protože podle mě uvidíte něco trochu jiného, a hlavně bude z inscenace cítit obrovská energie, kterou do ní celý soubor dal.

Marek Lambora pochází z Ústí nad Labem a k divadlu se dostal přes dramatický kroužek na Základní umělecké škole Evy Randové, kam docházel během studií na gymnáziu. Vystudoval Pražskou konzervatoř a od roku 2015 je členem hereckého souboru Divadla na Vinohradech. Jeho první rolí byl Romeo ve slavném Shakespearově dramatu Romeo a Julie, tato in­scenace je stále na repertoáru DnV. V současné době má Marek v herecké knížce zapsáno 15 rolí. S úspěchem se také věnuje filmovému a televiznímu herectví, je jedním z protagonistů oblíbeného televizního seriálu Slunečná.

Pořád je pro mě jedničkou činohra