Ü
2019 2020

KVĚTEN

LEDEN

ÚNOR

BŘEZEN

DUBEN

KVĚTEN

ČERVEN

LEDEN

BŘEZEN

ÚNOR

ČERVEN

DUBEN

LISTOPAD

ČERVENEC

SRPEN

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

LISTOPAD

PROSINEC

ČERVENEC

SRPEN

PROSINEC

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2019 / 2020 / VII BŘEZEN

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

ZÁKULISÍ

Když se zákulisí divadla rozjede naplno, zkouší se nové inscenace souběžně hned na třech „placech“: na jevišti zraje scénický tvar k premiéře, ve „staré“ a „nové“ zkušebně se čte, aranžuje, korepetuje.

První čtená zkouška inscenace Pěnkava s Loutnou v předsálí Studiové scény

Koncem února, kdy píšu tuto zákulisní zprávu, na jevišti řádí Český román, ve „staré“ zkušebně se začíná rozezpívávat Marek Lambora jako Nikola Šuhaj do květnové premiéry slavné Balady pro banditu. V „nové“ zkušebně se Regina Rázlová,

Tonička Talacková a Jana Kotrbatá s režisérkou Kateřinou Duškovou noří do bohaté dramatické obraznosti „malé noční hry“ Pěnkava s Loutnou vynikajícího českého básníka, dramatika a překladatele, nedávno zesnulého Antonína Přidala.

Stará zkušebna byla ve třetím patře zákulisní či, chcete-li, jevištní části sto třináct let staré budovy Vinohradského divadla od samého začátku. Zeď zkušebny, která ji přímo odděluje od prostoru nad jevištěm, je nasáklá všemi emocemi hereček a herců, kteří se zde (i tam) potýkali s postavami dramatických textů. Kdyby stěny zkušebny mohly mluvit, vydaly by svědectví o euforických objevech, které se ale občas ukázaly být cestou do pekel, o posvátných chvílích inspirace, z nichž pak právě zkoušená inscenace žila po desítky repríz, o naprostých depresích a ztrátách tvůrčího sebevědomí, o zpupnosti i pokoře tvorby.

My v zákulisí rádi pozorujeme nově angažované (či na angažmá zkoušené) herce, jak se ve zkušebně vyrovnávají s pamětí divadla, obsaženou v jeho zdech. Ano, teď tady se vším nezbytným a správným sebevědomím mládí („bez sebevědomí vůbec na jeviště nelez“) zápolíš s monologem ty, snad budoucí hvězdo českého herectví, ale ozvěnou z paměti zdí jako bys zaslechl všechny, kteří tu takto začínali před tebou. Teprve schopnost vnímat, unést a zpracovat tuto „zpětnou vazbu“ dělá ze slibného adepta skutečného vinohradského herce. A máme nelíčenou radost, že se tato proměna tolika nově přišedším v minulých několika letech povedla.

Nová zkušebna, známá divákům jako Studiová scéna DnV, sloužila ještě na začátku sedmdesátých let jako divácká galerie. Při (zatím poslední, tedy téměř padesát let staré) rekonstrukci divadla se galerie i s místy na stání proměnila ve druhou zkušebnu. Zde se pak v devadesátých letech minulého století začaly hrát studiové inscenace a od roku 2012, od nástupu ředitele Töpfera a jeho týmu, se zde pravidelně hrají inscenace úspěšného programu Česká a slovenská komorní hra.

Snad aby i zde byli herečky a herci vystaveni zpětné vazbě paměti divadla, vznikla v předsálí jakási „zeď slávy“, kam jsou zavěšovány portréty vinohradských divadelníků, kteří již odešli hrát do hereckého nebe. Od zkoušek Havlovy Audience do zkoušek Pěnkavy s Loutnou zde, žel, přibyl portrét paní Vlasty Chramostové.

My, starší osazenstvo zákulisí, jsme některé ze zde připomínaných osobností ještě zažili v jejich plné divadelní síle. Výběr není teatrologicky kompletní, také začíná u umělců, kteří sem přišli někdy v padesátých letech. Někteří se dívají strojeně, jiní přísně, jiní s vědomím pomíjivosti. Někteří mají velké fotky, jiní malé – podle toho, co se v zákulisí našlo. Není v tom žádný záměr.

Dámy se při první čtené zkoušce Pěnkavy s Loutnou cítily těmi pohledy ze zdi poněkud zaskočeny. Jako by byly pod kontrolou. Nu, ano, vlastně jsou – pod kontrolou vinohradské tradice a těch, kteří se jí více či méně úspěšně pokoušeli v minulosti dostát.

Ale ta zpětná vazba platí i obráceně. I my se dnes díváme na ně, naše předchůdce, a vidíme víc, než kolik by si možná přáli. Jinak řečeno, i tradici je třeba přijímat kriticky. Svědčí o tom dost dobře Síň tradic Divadla československé armády, tedy výstava o tom, co se v našem divadle (a jeho zákulisí) dělo v padesátých letech minulého století.

Až se půjdete podívat na inscenace, které právě na jevišti a ve zkušebnách vznikají, zavítejte také do komorního výstavního prostoru na prvním balkoně. Zpětnou vazbu kriticky reflektované tradice potřebujeme všichni, nejen zkoušející divadelníci.

- dral -

Zpětná vazba

Þ