2019 2020

KVĚTEN

LEDEN

ÚNOR

BŘEZEN

DUBEN

KVĚTEN

ČERVEN

LEDEN

ÚNOR

ČERVEN

BŘEZEN

DUBEN

LISTOPAD

ČERVENEC

SRPEN

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

LISTOPAD

PROSINEC

ČERVENEC

SRPEN

PROSINEC

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

 

DIVADLO  NA VINOHRADECH

SEZONA 2019 / 2020 / V LEDEN

Divadelní měsíčník, vydává Divadlo na Vinohradech

PŘIPRAVUJEME

Olga Scheinpflugová v titulní roli Čapkova dramatu Matka,
r. L. Pistorius, 1967
Vladimír Čepek

Další, v pořadí již pátou premiérou této sezony bude opět titul domácí provenience – Český román. Milostný příběh o Karlu Čapkovi, Olze Scheinpflugové a první republice na základě hereččiny stejnojmenné knihy, jejích memoárů Byla jsem na světě, děl Karla Čapka a dobových dokumentů sepsal šéfdramaturg Divadla na Vinohradech Jan Vedral jako poctu výše uvedeným, Ferdinandu Peroutkovi a tvůrčí inteligenci první republiky.

Český román nepochybně na jeviště Divadla na Vinohradech patří. Karel Čapek zde strávil dva roky svého života, v letech 1921 až 1923 tu působil jako dramaturg a režisér a nastudoval celkem sedm premiér, včetně prvního uvedení své hry Věc Makropulos. Ačkoli divadlo po dvou plodných letech opustil a jeho životní dráha se ubírala jiným, mimodivadelním směrem, vinohradské jeviště mu zůstalo v srdci po celý život a pravidelně se sem vracel jako divák i jako autor. Olga Scheinpflugová sem nastoupila v roce 1922 (po svém předchozím dvouletém působení ve Švandově divadle na Smíchově) a v angažmá vydržela do roku 1928, kdy odešla do Národního divadla. Ještě jednou se sem pak jako herečka vrátila, kdy nedlouho před svou smrtí v roce 1967 ztvárnila titulní roli v Čapkově Matce. Oba dva jsou tedy s vinohradským divadlem bytostně spjati.

To ovšem není jediný důvod, proč jsme se rozhodli uvést dramatizaci (nebo divadelní adaptaci, chcete-li) tohoto románu. Příběh české prvorepublikové inteligence, jejích lásek, šťastných okamžiků i trápení na pozadí událostí, které formovaly život za první republiky i první republiku samotnou, a pokračování jejích životů v dobách následujících a daleko méně veselých je strhujícím obrazem 20. století a bezesporu patří mezi nejsilnější české příběhy. Dramaturgicky zapadá do linie uvádění domácích titulů o osudech českých lidí v různých historických epochách a navazuje například na dřívější inscenace Sňatky z rozumu nebo Její pastorkyňa.

Karel ČapekŽivotní příběh Olgy Scheinpflugové a Karla Čapka, dvou lidí, mezi nimiž byl třináctiletý věkový rozdíl a kteří se vzali až po patnáctileté známosti a na společný život jim byly vyměřeny jen tři roky, je poměrně známý, velmi zajímavý a dodnes je předmětem spekulací bulváru. Český román – tedy knižní předloha naší inscenace – není bulvárním čtením, nelze ho ovšem rozhodně nazvat ani pravdě věrnou autobiografií. Obsahuje mnoho faktických chyb a zamlčení a kritik Václav Černý o něm v době jeho vydání dokonce napsal: „Vždyť běží přece o románovou autobiografii a to bývá vždy, naprosto vždy, půl Wahrheit, půl Dichtung (napůl pravda, napůl báseň, pozn. autora). Tohle vše je vymyšlené, to vše je ,literatura‘, a nese to tedy jméno literární: jmenuje se to zde nevkus, pouze nevkus, zaplať Pán Bůh!“ Ovšem ať už na kvalitu tohoto románu máme jakýkoli názor (a samozřejmě časy se od dob kritik Václava Černého změnily a pohled na to, co je a není nevkus, se značně posunul), nelze mu upřít, že je především svědectvím. Osobitým svědectvím o době, o vztazích, o životě a velmi osobní výpovědí velmi nadané herečky, a především velmi statečné ženy, kterou ani mnoho životních ran a spousta protivenství nedokázaly zlomit.

A stejně tak i nynější divadelní zpracování není bulvárem, není ani historicky věrnou jevištní biografií a doufejme, že ani nevkusem. Mělo by být především dramatickým vyprávěním silného příběhu a nezapomenutelných osudů výjimečných lidí v krásném a krutém minulém století.

V připravované inscenaci ztvární Olgu Scheinpflugovou hned tři herečky: Simona Postlerová, Andrea Elsnerová a Tereza Císařová, postavu Karla Čapka si zahraje Jan Šťastný. Ovšem kromě této ústřední dvojice (v případě herců čtveřice) se v Českém románu objeví i další historické postavy: první český prezident Tomáš Garrigue Masaryk (Petr Kostka), Ferdinand Peroutka (Marek Holý), doktor Steinbach (Tomáš Dastlík), herečky Marie Hübnerová a Leopolda Dostalová (obě v podání Carmen Mayerové), herec Zdeněk Štěpánek (Svatopluk Skopal) nebo ministr Emanuel Moravec (Jiří Plachý). Stejně jako již výše zmíněnou inscenaci Sňatky z rozumu nastuduje i tento kus Radovan Lipus.

Český román