Ü
2017 2018

ČERVENEC

SRPEN

PROSINEC

ČERVENEC

SRPEN

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

LISTOPAD

ZÁŘÍ

ŘÍJEN

LISTOPAD

PROSINEC

DIVADLO NA VINOHRADECH 2018/XVIII - DUBEN Divadelní měsíčník, Vydává divadlo na Vinohradech

 

ZÁKULISÍOrganizovaný chaos jako dílo inspicientovo

„A pojďte všichni na gaudeamus…“

„Prosím pannu do pánského portálu, prosím rychle pannu do pánského portálu!“

„Pánská garderoba v dámském portálu – sokolskou čapku pro Honzu Šťastného.“

„Připraví se provázci na Paříž. Nábytkáři, v levé loži chybí červená židle.“

„Čelo do prezidentské lože, věneček pro Sabinu, rychle, Sabina ztratila věneček… a připraví se oponář…“

Foto z první čtené zkoušky inscenace Harold a MaudeV zákulisí při generálních zkouškách a premiéře vládne chaos, který se teprve při bližším sledování ukáže být tříhodinovými dokonale secvičenými manévry, kterých se účastní čtyřicítka lidí na scéně a další čtyřicítka za scénou, to vše řízeno ráznými pokyny hned dvou inspicientek s jediným cílem: zahrát na jevišti Sňatky z rozumu.

Autor dramatizace, zmítán trémou, se při premiéře vykradl z lóže a vydal se do zákulisí „přepudrovat se“. Ještě než se dostal k železným dveřím, oddělujícím hledištní a jevištní část budovy, připletl se do cesty ofangličkovanému řítícímu se zástupu herců a sboristů, kteří po zpěvu písně Hej, Slované utíkali do šaten odložit rekvizity a rychle se převléci. „To se nesmí stát!“ rozčiloval se Daniel Bambas u dveří, které zaklaply a bylo třeba je znovu odblokovat bezpečnostním kódem, což představuje asi desetivteřinové zpoždění. Autor se jako poslední dopotácel do chodby vedle šaten, aby zjistil, že je neprůchodná – garderobiérky s připravenými kostýmy a objemnými klobouky prováděly s herci a herečkami vteřinové převleky, cestou na jeviště pak herce pronásledovaly vlásenkářky a rekvizitářky: „Ten dopis máš v levé kapse kabátu. V levé, slyšíš, ne v pravé!“ „Kde mám špacírku? Mám mít přece špacírku!“ „Vracím šperky! Rychle! Komu?“ „S tou trumpetou do levého foyeru a počkej, dám ti znamení.“ „Kdo zapomněl odnést tu židli?“ „Ta tam zůstává, to je změna…“

To se to napíše do scénáře: „Tma. Všichni pryč. Rychle světlo. Born s Lízou jsou už tři roky po svatbě, on ztloustl a zešedivěl, ona v okázalém měšťanském kostýmu zblahobytněla.“ Ale udělejte to v reálném čase na jevišti. Zákulisí má plné ruce práce, všichni šetří každý zbytečný pohyb a během generálních zkoušek a prvních repríz se vše teprve synchronizuje. Nejzbytečnější a všem překážející smutnou postavou v zákulisním soukolí řízeném inspicientkami je nervózní dramatik, který všem provinile uhýbá a říká si: „Co jsem to, proboha, napsal za cirkus.“ Premiéra Sňatků z rozumu dopadla skvěle a diváci si po dvousetminutové inscenaci ještě přidali patnáct minut děkovačky.

Antonie Talacková (Valentina), Jan Šťastný (Jan Born)
a Markéta Frösslová (Líza) v inscenaci Sňatky z rozumu
Den po březnové premiéře Sňatků zahltily telefony Daniela Bambase a Petra Kostky gratulace k Cenám Thálie. Máme radost z úspěchu našich kolegů a těšíme se, že odborná komise Herecké asociace někdy zavítá i na vinohradské in­scenace. Každý rok jí svědomitě navrhujeme své nominandy. I když na Studiovou scénu, kde Dan Bambas exceluje v Procházkově Uchu, je třeba zdolat čtyři patra bez výtahu, a to může být pro některé porotce problém…

A třetí den pro premiéře Sňatků se zaplnily v zákulisí obě zkušebny. Mladý tým režisérky Burianové otevřel knihu s textem hry generační souputnice, dramatičky Magdaleny Gregor Frydrychové, Ulity. A Hana Maciuchová, Simona Post­lerová, Marek Adamczyk, Aleš Procházka a další herci s režisérem Deákem se pustili do zkoušení romantické komedie Harold a Maude.

U obou zkoušek seděli přirozeně inspicienti, dělali si pilně poznámky a už vymýšleli, jak logisticky zvládnou organizovaný chaos zákulisí, až budou inscenace hotové…

- dral -

Þ