Ü
2016 2017
DIVADLO NA VINOHRADECH 2017/X- ČERVEN Divadelní měsíčník, Vydává divadlo na Vinohradech

 

NA JEVIŠTI Stodesátá sezona Divadla na Vinohradech

Těšit se na divadelní prázdniny a trochu oddechu od divadla – který možná potřebují nejen vinohradští divadelníci poté, co pro svých 120 000 diváků odehráli přibližně tři stovky představení, ale i diváci sami, vždyť ti nejvěrnější a nejpilnější z nich mohli vidět osm nových inscenací! – a současně psát článek, který má povzbuzovat k těšení se na novou sezonu… není to protimluv? Ne, je to profesní rozpolcenost dramaturga, který z podstaty své práce musí žít vždy rok před současností.

Takže – představte si, že dovolené jsou za námi a my, lační zážitků, jež nás vytrhnou ze všednosti, můžeme vyrazit do vzdálených míst a časů plných emocí a vzrušujících příběhů už zase jen především prostřednictvím divadelní fantazie. Kam si dovolíme vás pozvat?

Už v říjnu začneme ve velkém stylu a královsky – Goldmanovou historizující komedií Lev v zimě. O in­scenaci s D. Havlovou Veškrnovou a T. Töpferem v hlavních rolích zde píšeme na jiném místě. V listopadu se vydáme do místně i časově bližší minulosti – připravujeme ke 110. výročí divadla Slavnostní večer a také literární kabaret na Studiové scéně: V. Štech vydal před sto lety svůj skandalizující Vinohradský případ a my jej s vámi hodláme scénicky prolistovat.

V prosinci nás čeká dílo moderního klasika amerického dramatu Arthura Millera. Na základě skutečné historie davové psychózy, která se projevila honem na čarodějnice (a to ne obrazně, nýbrž skutečně), napsal slavné drama Čarodějky ze Salemu. Hra patří k vinohradskému zlatému fondu, byla zde hrána v 60. letech. Tehdy se společnost vzpamatovávala z dogmatické zaslepenosti padesátých let. Jsme ale dnes proti podobné manipulaci společenského vědomí, kdy se velké množství lidí nechá přesvědčit o tom, že černá krychle je ve skutečnosti bílou koulí, dostatečně imunní?

Velikost antických tragédií tkví také v etickém apelu, jímž se tato díla už dva a půl tisíce let obracejí na své čtenáře a diváky. V nikdy nekončícím zápasu řádu s pustošivým chao­sem, který kdykoli a kdekoli hrozí rozvrátit náš svět, záleží na jednání každého z nás. Euripidova hra Ifigenie v Aulidě je jakýmsi prologem k trojské válce, Řekové jsou připraveni vyplout k Troji a pomstít únos krásné Heleny… Aby se však zvedl vítr a válka mohla začít, musí vojevůdce Agamemnon obětovat život své dcery. Jaké jednání je v takové situaci správné? Co upřednostnit? Osud světa, válečný úspěch, sebe­úctu Řeků, lásku k dítěti, rodinu, dané slovo? Všechny rozpory nakonec na svých bedrech nese sotva dospívající dívka Ifigenie.

V březnu vás pozveme na Sňatky z rozumu. K výročí divadla jsme připravili dramatizaci prvních dvou knih vynikající a věhlasné románové pentalogie Vladimíra Neffa, známé také z televizního seriálu. Příběhy rodin Bornů a Nedobylů souvisí totiž také s vinohradskou historií, tito zakladatelé moderní české společnosti v 19. století postavili za zborcenými hradbami Prahy dnešní Žižkov a Vinohrady. Při tomto výletu se sice budeme zdržovat v blízkém okolí divadla, ale vrátíme se do časů našich předků. A bude to návrat nostalgický, plný napětí, humoru, lásky a lidského fištrónu.

V květnu se všichni těšíme na slavnou lyrickou komedii Colina Higginse Harold a Maude, a to nejen na hluboké lidské porozumění paradoxům vztahu mládí a stáří, ale také na Hanu Maciuchovou, která nekonvenční starou dámu ve hře přislíbila nastudovat k naší a jistě i divácké radosti. A ve studiu obohatíme náš divácky oblíbený cyklus Česká a slovenská komorní hra o českou premiéru hry Magdaleny Gregor Frydrychové Ulity.

Čeká nás toho tedy víc než dost a já už se těším. Také na to, že, pokud se vše podaří, unaven realizovanou sezonou budu vás na počátku června vnadit zase na tu další, připravovanou.

Þ